History taught by a system? Analysis from the game “Revolução Neolítica”
Abstract
This article aims to reflect on the relationships between the teaching-learning process of historical science and board games, specifically presenting the game “Neolithic Revolution”, developed to problematize the historical concepts of nomadism, domestication of nature and sedentary lifestyle. Aiming to understand the relationships between the game system and the learning possibilities that come from it, the game is analyzed based on the concepts of procedural rhetoric and the notion of “decision tree”, from Game Theory. The game system, although it allows for varied outcomes, is associated with the possibilities of a historical process that transforms the human landscape, producing a state that is perceptible to everyone involved in the game.
Keywords:
board game, history teaching, Neolithic Revolution, system
References
Bogost, I. (2007). Persuasive Games: The Expressive Power of Videogames. MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
Chapman, A. (2016). Digital games as history: How videogames represent the past and offer access to historical practice. Routledge.
Certeau, M. (1990). A invenção do cotidiano - Volume 1. Vozes, Petrópolis.
Costikyan, G. (2013) Uncertainty in Games. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
Frasca, G. (2003). Simulation versus Narrative: Introduction to Ludology. In M. J. P.
Wolf & B. Perron (Eds.), The Video Game Theory Reader (pp. 221-236). Routledge.
Giacomoni, M. P.; Pereira, N. M. (Org.). (2018). Jogos e Ensino de História. UFRGS, Porto Alegre.
Hoy, Benjamin (2018). Teaching History With Custom-Built Board Games, Simulation & GAming 2(49) 115-133.
Hunicke, R., LeBlanc, M., & Zubek, R. (2004, July). MDA: A formal approach to game design and game research. Proceedings of the AAAI Workshop on Challenges in Game AI (Vol. 4, p. 1).
Silva, A. A.. (2019, abril). Simulações do tempo histórico em jogos digitais: a estrutura procedimental da história universal em "Sid Meier's Civilization". História Histórias 7(13):6-23.
Xexéo, Geraldo et al. (2017) O Que São Jogos: Uma Introdução ao Estudo do LUDES. Relatório Técnico do PESC 752. Programa de Engenharia de Sistemas e Computação - COPPE, UFRJ. Rio de Janeiro.
Viana-Telles, H. (2016). Ensino de história e videogame: problematizando a avaliação de jogos baseados em representações do passado. In Alves, L.; Coutinho, I. (Org.). Jogos Digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Papirus, Campinas.
Chapman, A. (2016). Digital games as history: How videogames represent the past and offer access to historical practice. Routledge.
Certeau, M. (1990). A invenção do cotidiano - Volume 1. Vozes, Petrópolis.
Costikyan, G. (2013) Uncertainty in Games. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
Frasca, G. (2003). Simulation versus Narrative: Introduction to Ludology. In M. J. P.
Wolf & B. Perron (Eds.), The Video Game Theory Reader (pp. 221-236). Routledge.
Giacomoni, M. P.; Pereira, N. M. (Org.). (2018). Jogos e Ensino de História. UFRGS, Porto Alegre.
Hoy, Benjamin (2018). Teaching History With Custom-Built Board Games, Simulation & GAming 2(49) 115-133.
Hunicke, R., LeBlanc, M., & Zubek, R. (2004, July). MDA: A formal approach to game design and game research. Proceedings of the AAAI Workshop on Challenges in Game AI (Vol. 4, p. 1).
Silva, A. A.. (2019, abril). Simulações do tempo histórico em jogos digitais: a estrutura procedimental da história universal em "Sid Meier's Civilization". História Histórias 7(13):6-23.
Xexéo, Geraldo et al. (2017) O Que São Jogos: Uma Introdução ao Estudo do LUDES. Relatório Técnico do PESC 752. Programa de Engenharia de Sistemas e Computação - COPPE, UFRJ. Rio de Janeiro.
Viana-Telles, H. (2016). Ensino de história e videogame: problematizando a avaliação de jogos baseados em representações do passado. In Alves, L.; Coutinho, I. (Org.). Jogos Digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Papirus, Campinas.
Published
2023-11-06
How to Cite
GIACOMONI, Marcello Paniz; XEXÉO, Geraldo.
History taught by a system? Analysis from the game “Revolução Neolítica”. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 22. , 2023, Rio Grande/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 750-758.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2023.234127.
