Exploring genre classification in video game soundtracks: a case study of Barotrauma, DeadSpace, and Outlast
Resumo
This study delves into the genre classification of horror, cyberpunk, and fantasy, examining their respective sonic elements. Through an analysis of selected tracks from the soundtracks of Barotrauma, DeadSpace, and Outlast, the study seeks to classify them within these genres. The analysis focuses on identifying key sonic features of each genre. Also, it explores the challenge of accurately attributing mickeymousing and leitmotivs within the context of the analyzed tracks, particularly in the absence of a comprehensive understanding of the game’s narrative. The findings shed light on the complexities of genre classification in video game music and highlight the importance of considering contextual factors in such analysis.
Referências
Cintra, O. (2023). Jogos de sobrevivência: o que são e os melhores games. [Online; accessed 4-April-2024]
de Almeida Libório, B. M. (2023). Cyberproject: som imersivo para videojogos, cinema e música. PhD thesis, Universidade Católica Portuguesa.
Disney, W. (1940). Fantasia.
Marques, M. C. (2015). Uma história que não tem fim: um estudo sobre a fantasia literária. PhD thesis, Universidade Estadual Paulista.
Ramos, A. P. e Oliveira, T. R. (2018). Terror e horror como ferramentas de construção do medo: Da apreensão à realização1. Anais da VII SAU UEG, 5(1):286–295
Shore, H. (2001). Concerning hobbits.
Silva, T., Madureira, M., e Lopes, F. (2021). Estudos sobre a potencialidade do design de som em filmes de animação-o impacto e a influência do som na realização de uma curta de animação. Avanca Cinema International Conference 2021, 12.
Szabados, G. N., Bába, É. B., Fenyves, V., Bács, Z., Molnár, A., Ráthonyi, G., Rizwan, H., e Orbán, S. G. (2022). Roguelike games: The way we play. International Journal of Engineering and Management Sciences, 7(4):80–92