Neuropsychological Game-Based Intervention with Gifted Students

  • Guilherme Brante de Freitas Tanello UFPR
  • Daniella Rosito Michelena Munhoz UFPR
  • Tatiana Izabele Jaworski de Sá Riechi UFPR

Resumo


This short paper presents a précis of the dissertation “Protocolo de Intervenção Neuropsicológica baseada em jogos para Estudantes Superdotados”. This dissertation, being written in Scandinavian model for thesis and dissertations, presents a metasynthesis on recent findings on the use of games for mental health, as well as a design study for a role-playing game concerning personality, executive functions and intelligence for a neuropsychological GBI, and a double-blind clinical trial with teenage students which found out solid evidence for the usage of analogic games for attention, verbal intelligence, and somatization of mental-health concerns with both general teenager population and gifted students population.
Palavras-chave: Game-based Intervention, neuropsychology, giftedness, RPG

Referências

Abrisqueta-Gomez, J., & Santos, F. H. dos. (2006). “Reabilitação neuropsicológica: Da teoria à prática”. São Paulo: Artes Médicas.

Abt, C. C. (1970) “Serious Games”. New York, Viking Press.

Bigogno, M., Rêda, V., Carretta, M. (2017) Dissonância Ludonarrativa X Suspensão da descrença: quando o gameplay desmente a narrativa ou quando o jogador apenas a aceita. SBC – Proceedings of SBGames 2017.

Boot, W. R., Simons, D. J., Stothart, C., & Stutts, C. (2013). The Pervasive Problem With Placebos in Psychology: Why Active Control Groups Are Not Sufficient to Rule Out Placebo Eff ects. Perspectives on Psychological Science, 8(4), 445-454. DOI: 10.1177/1745691613491271

Campbell, J. (2005) O herói de mil faces. 10ª ed. Cultrix/Pensamento.

Coleridge, S. T. (1817) Biographia Literaria. Project Gutenberg.

Csikszentmihalyi, M., Montijo, M. N., & Mouton, A. R. (2018). “Flow theory: Optimizing elite performance in the creative realm”. In S. I. Pfeiff er, E. Shaunessy-Dedrick, & M. Foley-Nicpon (Eds.), APA handbook of giftedness and talent (pp. 215–229). American Psychological Association. DOI: 10.1037/0000038-014

Finlayson K. W., Dixon A. (2008). “Qualitative meta-synthesis: a guide for the novice”. Nurse Res 15(2):59-71. DOI: 10.7748/nr2008.01.15.2.59.c6330. PMID: 18283763.

Giraldi, I. M. E. (2024). Intervenção Neuropsicológica Baseada em Jogos. [Tese de Doutorado, UFPR]

Huizinga, J. (1980). Homo Ludens. Perspectiva.

Hunicke, Robin & Leblanc, Marc & Zubek, Robert. (2004). “MDA: A Formal Approach to Game Design and Game Research”. AAAI Workshop - Technical Report. 1.

Laws, R. D. (2010). Hamlet’s Hit Points. Gameplaywright Press.

Neumann, P. (2018). Desigualdade de gênero e altas habilidades/superdotação. Revista Diversidade e Educação, v. 6 (2) p. 62-70.

Tanello, G. B. de F. (2025). “Protocolo de Intervenção Neuropsicológica Baseada em Jogos para Estudantes Superdotados”. [Dissertação de Mestrado: UFPR, Departamento de Ciências Humanas].

Tolkien, J. R. R. (2008). On Fairy-stories. Harper Collins.

Wilson, B. A. (Org), Alvares, F. Q. L (Org.) (2020). Reabilitação neuropsicológica nos transtornos psiquiátricos: da teoria à prática. Artesã Editora.

Yuliawati, L., Wardhani, P. A. P., & Ng, J. H. (2024). “A Scoping Review of Tabletop Role-Playing Game (TTRPG) as Psychological Intervention: Potential Benefits and Future Directions”. Psychology Research and Behavior Management, 17, 2885–2903. DOI: 10.2147/PRBM.S466664
Publicado
30/09/2025
TANELLO, Guilherme Brante de Freitas; MUNHOZ, Daniella Rosito Michelena; RIECHI, Tatiana Izabele Jaworski de Sá. Neuropsychological Game-Based Intervention with Gifted Students. In: CONCURSO DE TESES E DISSERTAÇÕES – MESTRADO - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL (SBGAMES), 14. , 2025, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 337-342. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2025.11525.