Ferramentas de IA Generativas de Textos na Educação Básica: Uma perspectiva docente
Resumo
This work presents the experiences gained during a workshop in the Amazon region, aimed at training public basic education teachers in the use of artificial intelligence tools for text generation. The study employed the methodology of action research, exploring theoretical concepts and demonstrating freely available tools. The results indicated a positive impact of AI on basic education. Additionally, most of the 47 teachers reported greater efficiency in preparing teaching materials and considered that AI contributes to a more inclusive and dynamic education in the teaching-learning process.Referências
Brasil (2019). Resolução cne/cp n. 2, de 20 de dezembro de 2019. [link]. Acesso em: 11 jun. 2025.
Brasil (2022). Base nacional comum curricular: Educação é a base. [link]. Acesso em: 11 jun. 2025.
da Silva, M. A. R., Alarcão, L. S. T., and de Oliveira, T. H. B. (2025). O uso da inteligência artificial na educação: Oportunidades e desafios. Missioneira, 27(2):115–123.
da Silva et al., W. R. P. (2023). Construindo o futuro da educação: guiando o aprendizado com inteligência artificial. In Anais do XX Congresso Latino-Americano de Software Livre e Tecnologias Abertas, pages 186–189. SBC.
de Oliveira Figueiredo, L., Lopes, A. M. Z., Validorio, V. C., and Mussio, S. C. (2023). Desafios e impactos do uso da inteligência artificial na educação. Educação Online, 18(44):e18234408–e18234408.
Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., and Ramasamy, L. K. (2023). The impact of chatgpt on higher education. Frontiers in Education (Lausanne), 8.
Farias, F., Brito, E., Melo, E., Bandeira, L., Costa, F., Diniz, I., Trindade, S., and Nunes, I. (2018). Práticas pedagógicas colaborativas utilizando ferramentas digitais: Um relato de experiência na formação de educadores. In Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola, pages 489–498, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Ferraz, A. and Lino, A. (2025). Investigando o uso da inteligência artificial chatgpt-3.5 no ensino de física. page e025004.
Henrique Martins, R., Brandão Viana, H., Barbosa, R., and Zukowsky Tavares, C. (2024). O uso da inteligência artificial na educação: Análise e percepção de professores. Intersaberes, 19.
Leite, A. L. and Lemos, D. d. C. (2022). Utilização da pesquisa-ação no campo das ciências sociais aplicadas. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), 28(1):64–91.
Parreira, A., Lehmann, L., and Oliveira, M. (2021). O desafio das tecnologias de inteligência artificial na educação: percepção e avaliação dos professores. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, 29:975–999.
Vieira, A. S., Filho, M. R., and Neto, C. S. (2020). Production and evaluation of an educational process for human–computer interaction (hci) courses. IEEE Transactions on Education, 64(2):172–179.
Brasil (2022). Base nacional comum curricular: Educação é a base. [link]. Acesso em: 11 jun. 2025.
da Silva, M. A. R., Alarcão, L. S. T., and de Oliveira, T. H. B. (2025). O uso da inteligência artificial na educação: Oportunidades e desafios. Missioneira, 27(2):115–123.
da Silva et al., W. R. P. (2023). Construindo o futuro da educação: guiando o aprendizado com inteligência artificial. In Anais do XX Congresso Latino-Americano de Software Livre e Tecnologias Abertas, pages 186–189. SBC.
de Oliveira Figueiredo, L., Lopes, A. M. Z., Validorio, V. C., and Mussio, S. C. (2023). Desafios e impactos do uso da inteligência artificial na educação. Educação Online, 18(44):e18234408–e18234408.
Dempere, J., Modugu, K., Hesham, A., and Ramasamy, L. K. (2023). The impact of chatgpt on higher education. Frontiers in Education (Lausanne), 8.
Farias, F., Brito, E., Melo, E., Bandeira, L., Costa, F., Diniz, I., Trindade, S., and Nunes, I. (2018). Práticas pedagógicas colaborativas utilizando ferramentas digitais: Um relato de experiência na formação de educadores. In Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola, pages 489–498, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Ferraz, A. and Lino, A. (2025). Investigando o uso da inteligência artificial chatgpt-3.5 no ensino de física. page e025004.
Henrique Martins, R., Brandão Viana, H., Barbosa, R., and Zukowsky Tavares, C. (2024). O uso da inteligência artificial na educação: Análise e percepção de professores. Intersaberes, 19.
Leite, A. L. and Lemos, D. d. C. (2022). Utilização da pesquisa-ação no campo das ciências sociais aplicadas. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), 28(1):64–91.
Parreira, A., Lehmann, L., and Oliveira, M. (2021). O desafio das tecnologias de inteligência artificial na educação: percepção e avaliação dos professores. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, 29:975–999.
Vieira, A. S., Filho, M. R., and Neto, C. S. (2020). Production and evaluation of an educational process for human–computer interaction (hci) courses. IEEE Transactions on Education, 64(2):172–179.
Publicado
24/11/2025
Como Citar
ROSA, Marcus G. L. da; MENDES, Ricardo D.; OLIVEIRA, Winy G. S. de; MARTINS, Luan A.; SOUZA, André S. de; CARVALHO, João M.; VIEIRA, Alex S..
Ferramentas de IA Generativas de Textos na Educação Básica: Uma perspectiva docente. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 36. , 2025, Curitiba/PR.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 1768-1775.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2025.12908.
