Cidades Inteligentes: Entendendo um semáforo inteligente com simulações usando robótica educacional

  • Alessandro M. Cambruzzi UTFPR
  • Artur C. Scolari UTFPR
  • Wellton C. de Oliveira UTFPR

Abstract


This article explores the educational use of robotics in the simulation of intelligent traffic lights. By integrating robotics into the study of traffic lights, students gain a better understanding of urban mobility and road safety while developing problem-solving skills and teamwork abilities. Furthermore, this approach encourages reflection on the importance of sustainable urban mobility and prepares students to tackle real-world challenges. Robotic education, combined with intelligent traffic lights, empowers students to become aware and active citizens in the construction of smart and sustainable cities.

References

Borba, P. G. S. (2017). Semáforo inteligente de trânsito. Monografia. taubaté, são paulo.

Bucker, B. S. and Souza, I. C. d. (2018). Mobilidade urbana com segurança através da tecnologia das cidades inteligentes. niterói rio de janeiro.

da Rocha Araújo, H. S., da Silva Filho, D. I. O., Santana, K. A., dos Anjos Oliveira, W., and de Souza, V. O. S. T. (2019). Maquete de semáforo com ferramentas arduino e proteus como método didático de ensino. Anais do Congresso Nacional de Educação CONEDU, 5(1):14764–14775.

Lemos, A. (2013). Cidades inteligentes. GV-executivo, 12(2):46–49.

Mondini, F., de Souza, R. A., Izaias, M. G. L., Dias, J. P. G., and Alves, E. R. (2023). A construção de um semáforo no tinkercad. Expressa Extensão, 28(1):191–201.

Rocha, A. F. d. M. et al. (2021). Implantação de semáforo inteligente como solução na mobilidade urbana.
Published
2023-11-06
CAMBRUZZI, Alessandro M.; SCOLARI, Artur C.; OLIVEIRA, Wellton C. de. Cidades Inteligentes: Entendendo um semáforo inteligente com simulações usando robótica educacional. In: SHORT PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 8-13. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie_estendido.2023.234407.