Tutor Inteligente em Jogo Educacional Digital para Capacitação na Identificação de Fake News em Português: Experimentos Preliminares

  • Treice O. Moreira IME
  • Cláudia S. da Silva IME
  • Cláudio Passos Colégio Pedro II
  • Isabel Fernandes UNILA
  • Ronaldo R. Goldschmidt IME

Abstract


Training students to identify Fake News with digital educational games (DEG) is an initiative that has produced good results. However, considering that each student has his/her own learning characteristics, this work questions whether the use of intelligent tutoring systems (ITS) combined with such DEG can contribute to improving these games in effectively training their players to detect Fake News. In order to obtain evidence to answer the research question raised, this paper reports the development of an ITS combined with JEDi, a DEG created to train students to identify false pieces of News. Experiments report initial results that can be used to improve the proposed combination.

References

de Abreu, P. M. R., Berwanger, P. M., and Costa, R. B. (2018). Gameficação e as fake-news: uma análise do jogo cheque isso! Projeção e Docência, 9(2):167–177.

Freire, P. M. S., da Silva, F. R. M., and Goldschmidt, R. R. (2021). Fake news detection based on explicit and implicit signals of a hybrid crowd: An approach inspired in meta-learning. Expert Systems with Applications, 183:115414.

Gavidia, J. J. Z. and Andrade, L. C. V. d. (2003). Sistema tutores inteligentes. [link]. Acessado em: 10 07 2023.

Giraffa, L. M. M. (1999). Uma arquitetura de tutor utilizando estados mentais.

Junior, R. B. (2020). The fake news detective: A game to learn busting fake news as fact checkers using pedagogy for critical thinking.

Katsaounidou, A., Vrysis, L., Kotsakis, R., Dimoulas, C., and Veglis, A. (2019). Mathe the game: A serious game for education and training in news verification. Education Sciences, 9(2):155.

Literat, I., Chang, Y. K., and Hsu, S.-Y. (2020). Gamifying fake news: Engaging youth in the participatory design of news literacy games. Convergence, 26(3):503–516.

Passos, C. A., da Silva, F. R. M., Fernandes, I., Freire, P. M. S., and Goldschmidt, R. R. (2021). Jedi–um jogo educacional digital para apoiar a capacitação discente na identificação de fake news escritas em língua portuguesa: Estudos de caso nos ensinos médio e superior. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29:634–661.

Passos, C. A., Silva, F. R., Souza, I. F., Freire, P. M., and Goldschmidt, R. R. (2020). Jogos educacionais digitais como ferramentas de apoio à capacitação discente na identificação de fake news escritas em língua portuguesa: Um estudo de caso. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 401–410. SBC.

Quinlan, J. R. (1986). Induction of decision trees. Machine Learning, 1(1):81–106.

Rocha, P. S., Ferreira, B., Monteiro, D., Nunes, D. d. S. C., and do Nascimento Góes, H. C. (2010). Ensino e aprendizagem de programação: análise da aplicação de proposta metodológica baseada no sistema personalizado de ensino. RENOTE, 8(3).

Roozenbeek, J., van der Linden, S., and Nygren, T. (2019). The fake news game: Actively inoculating against the risk of misinformation. Journal of Risk Research, 22(5):570–580.

Shu, K., Sliva, A., Wang, S., Tang, J., and Liu, H. (2017). Fake news detection on social media: A data mining perspective. ACM SIGKDD explorations newsletter, 19(1):22–36.

Urban, A., Hewitt, C., and Moore, J. (2018). Fake it to make it, media literacy, and persuasive design: Using the functional triad as a tool for investigating persuasive elements in a fake news simulator. Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 55(1):915–916.

Wang, P., Angarita, R., and Renna, I. (2018). Is this the era of misinformation yet: combining social bots and fake news to deceive the masses. In Companion Proceedings of the The Web Conference 2018, pages 1557–1561.
Published
2023-11-06
MOREIRA, Treice O.; SILVA, Cláudia S. da; PASSOS, Cláudio; FERNANDES, Isabel; GOLDSCHMIDT, Ronaldo R.. Tutor Inteligente em Jogo Educacional Digital para Capacitação na Identificação de Fake News em Português: Experimentos Preliminares. In: SHORT PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 34. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 14-20. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie_estendido.2023.235269.