Remote Experimentation and 3D Simulations Applied to the Study of Electromagnetic Wave Propagation through Project-Based Learning

Abstract


This work presents the results of creating a Didactic Sequence based on Project-Based Learning, integrating Remote Experimentation, Mobile Virtual Simulation, and Virtual Reality for the study of electromagnetic propagation, applicable in different teaching contexts. A mixed approach was used in this project to create a prototype, which was implemented with High School students. The results indicate the effectiveness of the proposal for teaching Physics, with particular emphasis on the Virtual Reality environment.
Keywords: Project-Based Learning, Remote Experimentation, Virtual Simulation, Virtual Reality, Electromagnetic Propagation

References

Bender, W. N. (2012). Project-based learning: Differentiating instruction for the 21st century. Corwin Press.

Beraldo, A. L. d. S., de Oliveira, T., & Stringhini, D. (2021). Laboratórios remotos e virtuais no Brasil com foco no ensino: Uma revisão sistemática da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 19(1), 330–340.

Branco, M., Coelho, L. A., & Alves, G. R. (2017). Estudo comparativo entre laboratórios remotos e simuladores. In TICAI 2017 TICs para el Aprendizaje de la Ingeniería, 117–123. IEEE.

Bremgartner, V., Fernandes, P., Jeanne, S., & Souza, J. C. (2022). Project-based learning applied to initial and continuing training courses in the maker culture. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 17(3), 1942–1956.

Cordeiro, M. D., & Peduzzi, L. O. Q. (2013). Consequências das descontextualizações em um livro didático: uma análise do tema radioatividade. Revista Brasileira de Ensino de Física, 35(3), 3602.

Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486–497.

Silva, I. M. (2023). Experimentação remota e simulações 3D aplicadas ao estudo da propagação das ondas eletromagnéticas por meio da aprendizagem baseada em projetos. Master’s thesis, Instituto Federal do Amazonas. Available at: IFAM Repository.

Silva, I. M., Frota, V. B., & Cavalcante, M. A. (2023). Navegando nas ondas eletromagnéticas: uma sequência didática de ABP voltada ao estudo da propagação dos raios X. IFAM library. Available at: IFAM Repository.

Wieman, C. E., Adams, W. K., & Perkins, K. K. (2008). PhET: Simulations that enhance learning. Science, 322(5902), 682–683.
Published
2024-09-30
SILVA, Izac M. da; BREMGARTNER, Vitor; CAVALCANTE, Marisa. Remote Experimentation and 3D Simulations Applied to the Study of Electromagnetic Wave Propagation through Project-Based Learning. In: CONTEST OF THESES AND DISSERTATIONS - SYMPOSIUM ON VIRTUAL AND AUGMENTED REALITY (SVR), 26. , 2024, Manaus/AM. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 85-89. DOI: https://doi.org/10.5753/svr_estendido.2024.243547.