The Use of Gamification as a Motivating Tool in Teaching Software Maintenance

Abstract


Software Maintenance proposes making changes to a software product, from correcting any errors to improving attributes. During the life cycle of the software project, the implementation of maintenance appears as an important step, but this phase raises doubts among specialists. Aiming to build qualified professionals, higher education professors adopt active and adaptable teaching methodologies for the area of ​​technology. With this in mind, this study presents steps for the planning and implementation of a gamified system, which uses game procedures in an educational strategy to encourage the study of Software Maintenance. During the study, the artifacts generated by students were analyzed to identify the main problems faced in the creation of the documentation and the main evaluations of the students about the gamified system, in which the IMI and IMMS questionnaire was used. The sample consisted of students from the Software Engineering and Computer Science course at the Federal University of Ceará - Campus Russas. Through the analysis, it was observed that the data show an index of 72% of the students interested in the activities during the gamification.

Keywords: Gamification, Active Teaching Methodologies, Software Maintenance, IMI, IMMS

References

Raul Inácio Busarello, Vania Ribas Ulbricht, Luciane Maria Fadel, Juliana Bordinhão Diana, Ildo Francisco Golfetto, Maria José Baldessar, Fernando José Spanhol, Lynn Rosalina Gama Alves, Marcelle Rose da Silva Minho, Marcelo Vera Cruz Diniz, Marinilse Netto, Marcia Maria Alves, Oscar Teixeira, Cláudio Henrique da Silva, Rafael Pereira Dubiela, Andreza Regina Lopes da Silva, Viviane Sartori, Araci Hack Catapan, Luís H. Lindner, Viviane H. Kuntz, Rômulo Martins França, and Eliseo Berni Reategui. 2014. Gamificação na Educação. Pimenta comunicações e projetos culturais, São Paulo - SP.

Hilda Simone Coelho. 2009. Documentação de software: uma necessidade. Texto Livre: linguagem e tecnologia 2, 1 (2009), 17–21.

Demétrius Faria dos Santos and Camila Vilela de Queiroz. 2019. Harry Potter no ensino de línguas: uma proposta de gamificação em ambientes formais de aprendizagem. (2019).

Marcelo Luís Fardo. 2014. A gamificação como estratégia pedagógica: estudo de elementos dos games aplicados em processos de ensino e aprendizagem. Master’ sthesis. Universidade de Caxias do Sul.

Felipe Augusto Feichas, Rodrigo Duarte Seabra, and Adler Diniz de Souza. 2021. Gamificação no ensino superior em ciência da computação: Uma revisão sistemática da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação 19, 11 (Jul 2021), 443–452. https://doi.org/10.22456/1679-1916.118534

Luciana Ferreira, Ana Carolina Inocêncio, Paulo Afonso P. Júnior, and Márcio M. Lopes. 2016. Gamificação Aplicada ao Ensino de Gerência de Projetos de Software. (Out 2016), 151–160. https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2016.151

Marcos Ceron Gonçalves, André Luis Castro de Freitas, and Eder Mateus Nunes Gonçalves. 2021. Modelo de Avaliação Formativa para a Aprendizagem com Gamificação: Um Estudo de Caso para o Ensino de Engenharia. Revista Brasileira de Informática na Educação 29 (Abril 2021), 358–384. https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.358

John M Keller. 2010. The Arcs model of motivational design. Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach (2010), 43–74.

Matheus Serrão Marinato and Socorro Vânia Lourenço Alves. 2019. Uma proposta de gamificação para o ensino da Engenharia de Software. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Vol. 8. 749.

Roger S. Pressman and Bruce R. Maxim. 2021. Engenharia de Software - Uma abordagem profissional. Vol. 9. Porto Alegre.

Rafael Prikladnicki, Adriano Bessa Albuquerque, Christiane G. von Wangenheim, and Reinaldo Cabral. 2009. Ensino de Engenharia de Software: Desafios, Estratégias de Ensino e Lições Aprendidas. FEES-Fórum de Educação em Engenharia de Software (2009), 1–8.

Richard M Ryan, Richard Koestner, and Edward L Deci. 1991. Ego-involved persistence: When free-choice behavior is not intrinsically motivated. Motivation and emotion 15 (1991), 185–205.

Ian Sommerville. 2011. Engenharia de software. Vol. 9. Pearson Prentice Hall, São Paulo, Brasil.

Simone de França Tonhão, S Medeiros Andressa de Souza, and Jorge Marques Prates. 2021. Uma abordagem prática apoiada pela aprendizagem baseada em projetos e gamificação para o ensino de Engenharia de Software. In Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação. SBC, 143–151.
Published
2023-09-25
LIMA, Israely; RABELO, Jacilane de Holanda. The Use of Gamification as a Motivating Tool in Teaching Software Maintenance. In: WORKSHOP ON SOFTWARE VISUALIZATION, EVOLUTION AND MAINTENANCE (VEM), 11. , 2023, Campo Grande/MS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 11-15. DOI: https://doi.org/10.5753/vem.2023.235570.