Uma Abordagem Gamificada para a Resolução de Problemas de Melhoria do Processo de Software

  • Elziane Monteiro Soares UFPA
  • Sandro Ronaldo Bezerra Oliveira UFPA

Resumo


Este trabalho descreve uma dinâmica de aplicação dos elementos da gamificação em um contexto de Melhoria do Processo de Software (MPS). Ressalta-se que a dinâmica pode ser desenvolvida nas organizações (comerciais e acadêmicas) independentemente do modelo ou padrão de melhoria almejado, uma vez que foi elaborado em relação às problemáticas comuns vivenciadas e identificadas no cenário de implementações de MPS.

Referências

Hebecker, R.; Regenbrecht, H., (2011) “Visual surveys with purposeful games”. Information Design Journal, v. 19, n.3, p. 259-271.

Hernández-Agüero, E.; Quesada-López, C.; e Jenkins, M. (2018) “A Combination of Approaches for Software Process Improvement: An Experience Report in a Public Sector Institution”. 7th International Conference On Software Process Improvement (CIMPS).

Monteiro, R. H. B.; Oliveira, S. R. B.; Souza, M. R. A. (2021) “A standard framework for gamification evaluation in education and training of software engineering: an evaluation from a proof of concept”. 2021 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), Lincoln, NE, USA, pp. 1-7, doi: 10.1109/FIE49875.2021.9637232.

Soares, E. M.; Oliveira, S. R. B. (2020a) “An Analysis of Problems in the Implementation of Software Process Improvement: a Literature Review and Survey”. In: 17th CONTECSI - International Conference on Information Systems and Technology Management.

Soares, E. M.; Oliveira, S. R. B. (2020b) “A Solution Proposal for Software Process Improvement Problems from the Use of Gamification”. In: 17th CONTECSI - International Conference on Information Systems and Technology Management.

Soares, E. M.; Oliveira, S. R. B. (2021a) “Problem in SPI: An Analysis of Gamification Elements for a Proposed Resolution”. In: 16th International Conference on Software Technologies (ICSOFT).

Soares, E. M.; Oliveira, S. R. B. (2021b) “Aplicação dos Elementos de Gamificação para Resolução dos Problemas de Melhoria do Processo de Software no Contexto de Ensino e Aprendizagem”. In: 18th SBGames – XX Brazilian Symposium on Computer Games and Digital Entertainment.

Soares, E. M.; Oliveira, S. R. B. (2022a) “Application of a Gamification to Solve Problems of Software Process Improvement in the Educational Context: A Case Study”. In: 14th International Conference on Computer Supported Education - Volume 2: CSEDU, pages 506-514. doi: 10.5220/0011062300003182.

Soares, E. M.; Oliveira, S. R. B. (2022b) “An Evaluation of the Participants' Perception of a Gamification to solve Problems of Software Process Improvement in the Educational Context”. 2022 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), Uppsala, Sweden, pp. 1-8, doi: 10.1109/FIE56618.2022.9962464.

Soares, E. M.; Oliveira, S. R. B.; Elgrably, I. S.; e Monteiro, R. H. B. (2022c) “Application of a Gamified Approach to Learning in the Treatment of Problems in Software Process Improvement: Analysis and Discussion of Results”. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 17(11), pp. 242–296. https://doi.org/10.3991/ijet.v17i11.30671
Publicado
07/11/2023
SOARES, Elziane Monteiro; OLIVEIRA, Sandro Ronaldo Bezerra. Uma Abordagem Gamificada para a Resolução de Problemas de Melhoria do Processo de Software. In: WORKSHOP ANUAL DO MPS (WAMPS), 19. , 2023, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 76-78. DOI: https://doi.org/10.5753/wamps.2023.27331.