Percepção docente sobre o uso do WhatsApp como ferramenta de comunicação no ensino remoto emergencial
Abstract
Education had to adapt during the pandemic caused by the new coronavirus (Sars-CoV-2), and learning locations became exclusively remote. As a result, teachers began to adopt interactive tools to facilitate interaction and communication before, during, and after classes. Among them, WhatsApp was an adopted tool. This paper presents the results of a survey conducted with 363 teachers from different regions of the country. The survey characterized positive and negative aspects from the teachers’ point of view regarding using WhatsApp during emergency remote teaching. As a result, we observed ease and agility in communication. However, there was a loss of privacy for the teachers.References
Ahmad, A. S. (2020). Students’ attitude towards using whatsapp for educational activities at federal university dutsin-ma, katsina state, nigeria. Fudma Journal of Sciences, 4(2).
Coelho, J., S. G. H. e. A. J. (2019). Desenvolvimento de questionários e aplicação na pesquisa em informática na educação. In Serie Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa de Pesquisa. Porto Alegre: SBC.
Moreira, J. A., Henriques, S., and Barros, D. M. V. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, pages 351–364.
Mulyono, H., Suryoputro, G., and Jamil, S. R. (2021). The application of whatsapp to support online learning during the covid-19 pandemic in indonesia. Heliyon, 7(8):e07853.
Oliveira, M., Oliveira, S. R. B., and Meira, S. (2017). Condução de uma fábrica de software e o processo de aprendizagem em cursos de graduação de ti: Uma aplicação de um survey sobre a percepção da importância. In SBIE, volume 28.
Porto, C., Oliveira, K. E., and Chagas, A. (2022). Digital 2022: Brazil. url https://datareportal.com/reports/digital-2022-brazil.
Udenze, S. and Oshionebo, B. (2020). Investigating ‘whatsapp’ for collaborative learning among undergraduates. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi Etkileşim, (5):24–50.
Coelho, J., S. G. H. e. A. J. (2019). Desenvolvimento de questionários e aplicação na pesquisa em informática na educação. In Serie Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa de Pesquisa. Porto Alegre: SBC.
Moreira, J. A., Henriques, S., and Barros, D. M. V. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, pages 351–364.
Mulyono, H., Suryoputro, G., and Jamil, S. R. (2021). The application of whatsapp to support online learning during the covid-19 pandemic in indonesia. Heliyon, 7(8):e07853.
Oliveira, M., Oliveira, S. R. B., and Meira, S. (2017). Condução de uma fábrica de software e o processo de aprendizagem em cursos de graduação de ti: Uma aplicação de um survey sobre a percepção da importância. In SBIE, volume 28.
Porto, C., Oliveira, K. E., and Chagas, A. (2022). Digital 2022: Brazil. url https://datareportal.com/reports/digital-2022-brazil.
Udenze, S. and Oshionebo, B. (2020). Investigating ‘whatsapp’ for collaborative learning among undergraduates. Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi Etkileşim, (5):24–50.
Published
2023-08-06
How to Cite
CALDERON, Ivanilse; VALLE, Pedro; ORAN, Ana; VILELA, Ricardo; LIMA, Rayfran; GARCIA, Renato; SILVA, Williamson; FEITOSA, Eduardo.
Percepção docente sobre o uso do WhatsApp como ferramenta de comunicação no ensino remoto emergencial. In: PROCEEDINGS OF WORKSHOP ON SOCIAL, HUMAN AND ECONOMIC ASPECTS OF SOFTWARE (WASHES), 8. , 2023, João Pessoa/PB.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 31-40.
ISSN 2763-874X.
DOI: https://doi.org/10.5753/washes.2023.229660.
