Collaborative Content Construction: A Pedagogical Architecture to support distance education
Resumo
This work presents a proposal of pedagogical architecture called Collaborative Content Construction, which relies on the collective construction of knowledge through relational pedagogy, supported by the genetic epistemology of Jean Piaget. Pedagogical architectures represent a way of contributing to innovation in the use of technological support in learning. This proposal includes a methodology that simultaneously builds, collectively and interactively, knowledge, and also leads to the development of materials that benefit participants even after the end of the activity, because in addition to learning in the process, we expect resulting learning material to be more attractive to the students since it would be developed by their peers.
Palavras-chave:
Pedagogical architecture, Distance education, Collaboration
Referências
Becker, F. (2012). Educação e construção do conhecimento, Penso, 2nd edition. (In Portuguese)
Biancardi, C., Andrade, J. C. S., Santana, S., and Menezes, C. S. (2020). APA2I - Uma Arquitetura Pedagógica Aberta, Adaptativa e Inteligente para Construção Cooperativa de Conhecimento. RENOTE, 18(2), p. 131–140. (In Portuguese)
Borges, K., and Menezes, C. S. (2018). Uma Arquitetura Pedagógica para Aprendizagem baseada na Fabricação Digital. XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2018), p. 457. (In Portuguese)
Carvalho, M. J. S., Nevado, R. A., and Menezes, C. S. (2005). Arquiteturas Pedagógicas para Educação a Distância: Concepções e Suporte Telemático. XVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2005), p. 351–360. (In Portuguese)
Marcon, K., Machado, J. B., and Carvalho, M. J. S. (2012). Arquiteturas Pedagógicas e Redes Sociais: Uma experiência no Facebook. XXIII Simpósio Brasileiro de Informática Na Educação (SBIE 2012), p. 26–30. (In Portuguese)
Reinoso, L., Amorim, M., Silva, M. S., Hackbart, E. H., and Teixeira, G. (2017). Robótica experimental com uma arquitetura pedagógica para montagem de um sistema de irrigação inteligente. XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2017), p. 695. (In Portuguese)
Soares, A., and Castro, A. (2018). Uma Arquitetura Pedagógica para Representar Portfólios Digitais de Aprendizagem. XXIX Simpósio Brasileiro de Informática Na Educação (SBIE 2018), p. 427. (In Portuguese)
Biancardi, C., Andrade, J. C. S., Santana, S., and Menezes, C. S. (2020). APA2I - Uma Arquitetura Pedagógica Aberta, Adaptativa e Inteligente para Construção Cooperativa de Conhecimento. RENOTE, 18(2), p. 131–140. (In Portuguese)
Borges, K., and Menezes, C. S. (2018). Uma Arquitetura Pedagógica para Aprendizagem baseada na Fabricação Digital. XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2018), p. 457. (In Portuguese)
Carvalho, M. J. S., Nevado, R. A., and Menezes, C. S. (2005). Arquiteturas Pedagógicas para Educação a Distância: Concepções e Suporte Telemático. XVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2005), p. 351–360. (In Portuguese)
Marcon, K., Machado, J. B., and Carvalho, M. J. S. (2012). Arquiteturas Pedagógicas e Redes Sociais: Uma experiência no Facebook. XXIII Simpósio Brasileiro de Informática Na Educação (SBIE 2012), p. 26–30. (In Portuguese)
Reinoso, L., Amorim, M., Silva, M. S., Hackbart, E. H., and Teixeira, G. (2017). Robótica experimental com uma arquitetura pedagógica para montagem de um sistema de irrigação inteligente. XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2017), p. 695. (In Portuguese)
Soares, A., and Castro, A. (2018). Uma Arquitetura Pedagógica para Representar Portfólios Digitais de Aprendizagem. XXIX Simpósio Brasileiro de Informática Na Educação (SBIE 2018), p. 427. (In Portuguese)
Publicado
21/03/2021
Como Citar
RAMOS, David Brito; RAMOS, Ilmara Monteverde Martins; CASTRO, Alberto; OLIVEIRA, Elaine Harada Teixeira de.
Collaborative Content Construction: A Pedagogical Architecture to support distance education. In: WORKSHOP ON ADVANCED VIRTUAL ENVIRONMENTS AND EDUCATION (WAVE), 3. , 2020, Fortaleza.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 9-16.
DOI: https://doi.org/10.5753/wave.2020.212070.