A transferência em uma Formação a Distância: Manifestações do Desejo de Saber
Abstract
This article presents the results of research on transference in distance education, focusing on manifestations of the desire of knowing. The study of multiple cases was carried out with student-teachers of a Licentiate in Pedagogy course – distance mode. The data were submitted to the discourse analysis technique. The results show that the transfer constituted an important cause for the permanence of the student-teachers in the course and for the motivation for their desire of knowing. Digital technologies supported learning, transforming resistance into potential by acting as mediators of sustaining relationships and interactions with the various objects of knowledge proposed by the interdisciplines of the course.
Keywords:
Transference, Desire to know, Distance mode
References
Carvalho, M. J. S.; Menezes, C. S. de; Aragón, R. “Arquiteturas pedagógicas para educação a distância.”, [link]. Março 2022.
Carvalho, M. J. S.; Nevado, R. A.; Bordas, M. C. (2006). “Guia do Tutor”, UFRGS.
Cool, C.; Monereo, C. (2010). “Psicologia da Educação Virtual: aprender e ensinar com tecnologias da informação e da comunicação”, ArtMed.
Dunker, C. (2020). “Paixão da ignorância: a escuta entre Psicanálise e Educação”.
Freud, S. (1969a).“Obras Completas”. Imago. v. XII.
Freud, S. (1969b).“Obras Completas”. Imago. v. XIII.
Freud, S. (1970).“Obras Completas”. Imago. v. XI.
Freud, S. (1976a).“Obras Completas”. Imago. v. XX.
Freud, S. (1976b). “Obras Completas”. Imago. v. XVIII.
Freud, S. (1976c). “Obras Completas”. Imago. v. XVI.
Gaspard, J. L. (2010). “Psicanálise e análise de discurso: elementos para uma investigação clínica futura”, v. 2, n. 2, p. 18.
Kuenzer, A. Z. (1998). “A formação de educadores no contexto das mudanças no mundo do trabalho: novos desafios para as faculdades de educação”, v. 19, n. 63, p. 105–111.
Lacan, J. (1992). “O seminário, livro 8: A transferência”, Zahar.
Machado, O. M. R. (2012). “O cartel e os membros de Escola”. Boletim Eletrônico dos Carteis da EBP, v. 2.
Maurano, D. (2006). “A transferência”, Zahar.
Carvalho, M. J. S.; Nevado, R. A.; Bordas, M. C. (2006). “Guia do Tutor”, UFRGS.
Cool, C.; Monereo, C. (2010). “Psicologia da Educação Virtual: aprender e ensinar com tecnologias da informação e da comunicação”, ArtMed.
Dunker, C. (2020). “Paixão da ignorância: a escuta entre Psicanálise e Educação”.
Freud, S. (1969a).“Obras Completas”. Imago. v. XII.
Freud, S. (1969b).“Obras Completas”. Imago. v. XIII.
Freud, S. (1970).“Obras Completas”. Imago. v. XI.
Freud, S. (1976a).“Obras Completas”. Imago. v. XX.
Freud, S. (1976b). “Obras Completas”. Imago. v. XVIII.
Freud, S. (1976c). “Obras Completas”. Imago. v. XVI.
Gaspard, J. L. (2010). “Psicanálise e análise de discurso: elementos para uma investigação clínica futura”, v. 2, n. 2, p. 18.
Kuenzer, A. Z. (1998). “A formação de educadores no contexto das mudanças no mundo do trabalho: novos desafios para as faculdades de educação”, v. 19, n. 63, p. 105–111.
Lacan, J. (1992). “O seminário, livro 8: A transferência”, Zahar.
Machado, O. M. R. (2012). “O cartel e os membros de Escola”. Boletim Eletrônico dos Carteis da EBP, v. 2.
Maurano, D. (2006). “A transferência”, Zahar.
Published
2023-11-06
How to Cite
ROSA, Giane Siciliani da; ARAGÓN, Rosane.
A transferência em uma Formação a Distância: Manifestações do Desejo de Saber. In: WORKSHOP OF DISTANCE EDUCATION AND HYBRID LEARNING (WEADEH), 1. , 2023, Passo Fundo/RS.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 1-11.
DOI: https://doi.org/10.5753/weadeh.2023.236142.