ÁGATA: um chatbot para difusão de práticas para Educação Ambiental
Resumo
Instant messaging apps have billions of monthly active users, which made this environment a good medium for purposes other than communication, such as education. In this context, one of the most appropriate technologies to encourage learning in these applications is chatbots. They consist of conversational applications that make use of artificial intelligence and natural language processing to interact with the user in a similar way to a human. In this scenario, this article presents the AGATE a chatbot developed for the Environmental Management Office (AGA / UEMA) in order to disseminate knowledge on environmental education, focusing on the problems of water and energy waste. The chatbot was developed for Telegram through the pyTelegramBotAPI implementation. In addition, conversation flows were created using DialogFlow. A multidisciplinary team composed of 14 people participated in the evaluation of the project, with a greater participation of professionals in the field of Biology. The initial results focused on the user experience were satisfactory.
Referências
Marília Guimarães dos Santos and Antonio Carlos dos Santos Souza. [n.d.]. WALO: Ferramenta para Gerenciamento de Mídias Sociais. ([n. d.]).
3] Antonio Fernando Lavareda Jacob Junior. 2008. Buti: um companheiro virtual baseado em computação afetiva para auxiliar na manutenção da saúde cardiovascular. Master’s thesis. Universidade Federal de Pernambuco.
Matheus Canali Fossatti, Roberto dos Santos Rabello, and Ana Carolina Berto-letti de Marchi. 2011. AGEbot: um chatterbot em AIML voltado para responder questões sobre Epilepsia. In Anais do XXXI Congresso da Sociedade Brasileira da Computação. sn.
Antonio FL Jacob Jr, Diego L da C Silva, Áveles de S Oliveira Filho, Flávia de A Bar-ros, Carlos RL Francês, and João CWA Costa. [n.d.]. Elicitação do Conhecimento por meio de Ontologias para Criação de um Companheiro Virtual de Aprendizado para Promoção da Saúde Cardiovascular na Infância e Pré-Adolescência. ([n. d.]).
Michael L Mauldin. 1994. Chatterbots, tinymuds, and the turing test: Entering the loebner prize competition. In AAAI, Vol. 94. 16–21.
Ceres GB Morais, Alexsandra F Gomes, Jéssica N de F Leite, K de A Kléber, and Thiago J Barbalho. 2017. Donuts: um bot como instrumento facilitador do processo de ensino-aprendizagem na disciplina “Construção de Algoritmos”. Revista Eletrônica Argentina-Brasil de Tecnologias da Informação e da Comunicação1, 7 (2017).
Marilís Pereira Lima Moura, Maria Elisabeth dos Santos Rodrigues, Rafaele PazComin, Washington de Jesus Sant, et al. 2019. Prospecção de Tecnologias em Chatbots. Cadernos de Prospecção 12, 3 (2019), 550.
Daniele Lopes Oliveira. 2020. Educação Ambiental no Brasil: Estudo de Caso Escolas Municipais da Zona Urbana e Rural de Jaraguá-Goiás. Humanidades e Tecnologia em Revista (FINOM) 1, 23 (2020), 192–212.
Maria Henriqueta Andrade Raymundo, Evandro Albiach Branco, Semiramis Biasoli, Marcos Sorrentino, and Renata Rozendo Maranhão. 2019. Caderno de Indicadores de avaliação e monitoramento de políticas públicas de Educação Ambiental: processo de construção participativa e fichas metodológicas. CEP 12(2019), 010.
Saulo Henrique Cabral Silva, Marcos Vinícius de Souza Toledo, Luísa Calegari de Barros Cizilio, and Iago Izidório Lacerda. 2020. O uso de chatbot no auxílio de estudantes do ensino médio para o aprendizado em inglês/The use of chatbot in the help of high school students for english learning. Brazilian Journal of Development 6, 1 (2020), 2933–2944.
Richard S Wallace. 2009. The anatomy of ALICE. In Parsing the Turing Test. Springer, 181–210.
Joseph Weizenbaum. 1966. ELIZA—a computer program for the study of natural language communication between man and machine. Commun. ACM 9, 1 (1966),36–45.