PAR Digital: Uma Ferramenta Web em Prol da Educação Inclusiva
Resumo
Special education, from an inclusive perspective, should be present at all levels of education, from early childhood education to higher education. To ensure the inclusion of students with disabilities, it is essential to adapt the curriculum and monitor the development of each individual through the Individual Development Plan. This article presents a description of the objectives and functionalities of PAR Digital, an assistive technology tool that helps teachers plan, implement, and evaluate activities for students with disabilities in regular classrooms. The platform offers a repository of differentiated strategies, based on Universal Design for Learning, to personalize teaching and monitor student progress. This tool is innovative and was developed following best architectural practices for web application design and development.
Palavras-chave:
Web, Educação Inclusiva, Sistema de Software, Plano Educacional Individualizado (PEI), Desenho Universal de Aprendizagem (DUA)
Referências
Gabrielle Lenz da Silva and Síglia Pimentel Höher Camargo. 2021. Revisão integrativa da produção científica nacional sobre o Plano Educacional Individualizado. Revista Educação Especial 34 (2021), 1–23.
Bruna Cristina da Silva Hudson and Adriana Araújo Pereira Borges. 2020. A utilização do Plano de Desenvolvimento Individual por professores em Minas Gerais. Revista Educação Especial 36 (2020), 1–26.
Rosimar Bortolini Poker, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira Martins, Anna Augusta Sampaio de Oliveira, Simone Ghedini Costa Milanez, and Claudia Regina Mosca Giroto. 2013. Plano de desenvolvimento individual para o atendimento educacional especializado. Editora Oficina Universitária.
Glaucia Roxo de Pádua Souza Ribeiro and Cibelle Albuquerque de la Higuera Amato. 2018. Análise da utilização do Desenho Universal para Aprendizagem. Cadernos de Pós-graduação em Distúrbios do Desenvolvimento 18, 2 (2018).
Eladio Sebastián-Heredero. 2020. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial 26 (2020), 733–768.
Bruna Cristina da Silva Hudson and Adriana Araújo Pereira Borges. 2020. A utilização do Plano de Desenvolvimento Individual por professores em Minas Gerais. Revista Educação Especial 36 (2020), 1–26.
Rosimar Bortolini Poker, Sandra Eli Sartoreto de Oliveira Martins, Anna Augusta Sampaio de Oliveira, Simone Ghedini Costa Milanez, and Claudia Regina Mosca Giroto. 2013. Plano de desenvolvimento individual para o atendimento educacional especializado. Editora Oficina Universitária.
Glaucia Roxo de Pádua Souza Ribeiro and Cibelle Albuquerque de la Higuera Amato. 2018. Análise da utilização do Desenho Universal para Aprendizagem. Cadernos de Pós-graduação em Distúrbios do Desenvolvimento 18, 2 (2018).
Eladio Sebastián-Heredero. 2020. Diretrizes para o Desenho Universal para a Aprendizagem (DUA). Revista Brasileira de Educação Especial 26 (2020), 733–768.
Publicado
14/10/2024
Como Citar
DINIZ, Daniele C. S.; PEREIRA, Adriano C. M.; BORGES, Adriana; VALLADÃO, Adriana; NOGUEIRA, Maria Luisa.
PAR Digital: Uma Ferramenta Web em Prol da Educação Inclusiva. In: WORKSHOP DE FERRAMENTAS E APLICAÇÕES - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS MULTIMÍDIA E WEB (WEBMEDIA), 30. , 2024, Juiz de Fora/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 107-110.
ISSN 2596-1683.
DOI: https://doi.org/10.5753/webmedia_estendido.2024.244113.