Cursos Curtos Online Síncronos para Meninas do Ensino Médio e Concluintes e para Professoras do Ensino Básico

  • Maria da Graça C. Pimentel USP
  • Juliana Eusébio USP
  • Rudinei Goularte USP
  • Uthant V. Leite USP
  • Helen S. Picoli USP

Resumo


Globally, women are underrepresented among students and professionals in Information Technology. In Brazil, high school girls have limited knowledge about Computing and face gender stereotypes, perceiving the field as male-dominated with low female representation. Our project offers short, free, synchronous online courses in Introduction to Computing with Python for high school girls and graduates, and introductory computational thinking courses with Scratch for elementary school teachers. Since October 2021 , 1249 high school girls from across Brazil have completed one of the courses for girls in the 27 classes offered up to June 2024. Since February 2023, 119 elementary school teachers have completed one of the courses for teachers. This report presents the evolution of our courses, details their approach, reports quantitative results, includes testimonials from graduates, and tracks the progress of those who have reported pursuing higher education in the field.
Palavras-chave: Igualdade de Gênero, Educação de Qualidade, Cursos de Extensão, Introdução à Programação, Alunas do Ensino Médio, Professoras

Referências

[n. d.]. Association for Women in Science. [link] Acessado: 1 de abril de 2024.

[n. d.]. IEEE Women In Engineering. [link] Acessado: 1 de abril de 2024.

[n. d.]. ONU Mulheres. [link] Acessado: 1 de abril de 2024.

[n. d.]. Programa Meninas Digitais. [link] Acessado: 1 de abril de 2024.

[n. d.]. Women in Computing. [link] Acessado: 1 de abril de 2024.

Paulo Freire. 1970. Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra. [link]

Google. [n. d.]. Blockly Games: Maze. [link] Acessado: 45478.

W Júnior, L Santos, A Manzano, A Farias, T Souza, I Badji, S Prietch, and R Resmini. 2019. Techno Girls: oficinas de programação de jogos para estudantes de escolas públicas. In Anais do XIII Women in Information Technology (Belém). 11–20. DOI: 10.5753/wit.2019.6708

Pierre Lévy. 1997. Collective Intelligence: Mankind’s Emerging World in Cyberspace. Perseus Books.

Maria da Graça Pimentel. 2022. Animações Scratch por MGPimentel. [link]

SKO Menezes and MDF Santos. 2021. Gênero na Educação em Computação no Brasil e o Ingresso de Meninas na Área - uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação 29 (maio 2021), 456–484.

Meninas Programadoras. 2021. Meninas Programadoras. [link]

Meninas Programadoras. 2024. Depoimentos de egressas. Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação, Universidade de São Paulo, São Carlos-SP, Brasil. [link]

MC Oliveira, FR Penha, et al. 2018. O Moodle de Lovelace: Um Curso a Distância de Python Essencial, Ativo e Prático para Formação de Programadoras. In Anais do Women in Information Technology. SBC.

MF Pessoa, DV Vaz, and DC Botassio. 2021. Viés de Gênero na Escolha Profissional no Brasil. Cadernos de Pesquisa 51 (2021), e08400.

Jean Piaget. 1973. To Understand is to Invent: The Future of Education. Grossman Publishers. [link]

K Ponce, N Rodriguez, and F Suni-Lopez. 2023. ¿Cómo incentivar la educación STEM en niñas?: Una revisión de literatura. In Anais do Women in Information Technology. 1–12.

Professoras Programadoras. 2022. Professoras Programadoras. [link]

M Santos, C Santos, and C Ellwanger. 2017. A Computação sob a Ótica de Meninas do Ensino Médio. In Anais do XI Women in Information Technology (São Paulo). DOI: 10.5753/wit.2017.3404

C Sass, G Santos, J Pessoa, M Brandão, C Rodriguez, and J Berbert. 2023. Um relato sobre estratégias de incentivo ao ingresso e permanência de mulheres em áreas de STEM. In Anais do Women in Information Technology. 451–456.

Sociedade Brasileira de Computação (SBC). [n. d.]. Women in Information Technology (WIT). [link] Acessado: 1 de abril de 2024.

Lev Vygotsky. 1978. Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press, Cambridge, MA. 79–91 pages.
Publicado
14/10/2024
PIMENTEL, Maria da Graça C.; EUSÉBIO, Juliana; GOULARTE, Rudinei; LEITE, Uthant V.; PICOLI, Helen S.. Cursos Curtos Online Síncronos para Meninas do Ensino Médio e Concluintes e para Professoras do Ensino Básico. In: WEBMEDIA FOR EVERYONE - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS MULTIMÍDIA E WEB (WEBMEDIA), 30. , 2024, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 203-210. ISSN 2596-1683. DOI: https://doi.org/10.5753/webmedia_estendido.2024.243755.