GECET: Garotas nas Engenharias, Ciências Exatas e Tecnologias: Projeto de Extensão voltado para a participação feminina nas áreas STEM
Resumo
The GECET: Garotas nas Engenharias, Ciências Exatas e Tecnologias is an extension project linked to the São Paulo State University “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), with the aim of increasing female participation in STEM fields (Science, Technology, Engineering, and Mathematics). The project operates on several fronts to promote gender equity, ranging from basic education to higher education and postgraduate studies. The GECET has had a significant impact, increasing female interest in STEM fields, raising awareness about gender stereotypes, developing educational materials, and generating academic production with participation in congresses. The strategic use of social media was also essential for scientific dissemination and engagement, resulting in recognition and awards for the impact on promoting gender equity.
Referências
Bettina J. Casad, Joseph E. Franks, Chloe E. Garasky, Meghan M. Kittleman, Amy C. Roesler, Daniel Y. Hall, and Zachary W. Petzel. 2021. Gender inequality in academia: Problems and solutions for women faculty in STEM. Journal of Neuroscience Research 99, 1 (Jan 2021), 13–23. Epub 2020 Oct 25. DOI: 10.1002/jnr.24631
Marilaine Colnago, Giovana Augusta Benvenuto, Naiara Lima Costa, Júlia Rodrigues Marques do Nascimento, and Evelise Roman Corbalan Góis Freire. 2023. Análise de Gênero nas Diretorias de Sociedades Científicas. Proceeding Series of the Brazilian Society of Computational and Applied Mathematics 10, 1 (2023).
Marilaine Colnago, Camila Faria Afonso Lages, Helen Santos Picoli, Giovana Augusta Benvenuto, Thalita Benicio Ghetti, and Wallace Correa de Oliveira Casaca. 2022. Um estudo de gênero a partir da distribuição de bolsas do programa universidade para todos. DOI: 10.5540/03.2022.009.01.0318
Lilian E. da Silva, Marilaine Colnago, Giovana A. Benvenuto, Naiara L. Costa, Samantha Lanzelotti, and Wallace Casaca. 2022. Object-oriented Programming for Game Production in SuperPython. In THE XIV LATIN-AMERICAN CONGRESS ON ELECTRICITY GENERATION AND TRANSMISSION - CLAGTEE 2022. Rio deJaneiro. [link]
Lilian E da Silva, Marilaine Colnago, Giovana A Benvenuto, Naiara L Costa, Samantha Lanzelotti, Rafaella S Ferreira, and Wallace Casaca. 2023. InclusãoFeminina em STEM: Experiência do Projeto GECET Através de Atividades de Programação. Proceeding Series of the Brazilian Society of Computational and Applied Mathematics 10, 1 (2023), 2–6.
Thais Alessandra Da Silva, Samantha Lanzelotti, Naiara Lima Costa, Marilaine Colnago, and Wallace Casaca. 2022. Análise da representação da diversidade de gênero nos cursos de graduação da Universidade Estadual Paulista (Unesp). Proceeding Series of the Brazilian Society of Computational and Applied Mathematics 9, 1 (2022).
Rafaella S Ferreira and Marilaine Colnago. 2022. Uma análise de gênero na premiação da OBMEP ao longo dos anos. Proceeding Series of the Brazilian Society of Computational and Applied Mathematics 9, 1 (2022).
Christine O’Connell and Merryn McKinnon. 2021. Perceptions of Barriers to Career Progression for Academic Women in STEM. Societies 11, 2 (2021). DOI: 10.3390/soc11020027
Nayara Santos and Sabrina Marczak. 2023. Fatores de Atração, Evasão e Permanência de Mulheres nas Áreas da Computação. In Anais do XVII Women in Information Technology (João Pessoa/PB). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 136–147. DOI: 10.5753/wit.2023.230789
Aline Silva, Renata Prado, Mirella Moro, and Aleteia Araujo. 2023. Autopercepção de Meninas do Ensino Básico em Relação às Carreiras de STEM. In Anais do XVII Women in Information Technology (João Pessoa/PB). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 91–102. DOI: 10.5753/wit.2023.230020