Práticas com smartphones para idosos - Um projeto de extensão do ICMC/USP
Resumo
This paper describes the structure and methodology of a digital literacy program for the elderly, which has been operating since 2015 as part of a university extension project, with essential results for the surrounding community. The use of a methodology that adds the adoption of a computational solution to carry out remote interventions facilitated teaching and learning for elderly students. Classes that take place every six months at ICMC/USP demonstrated the relevance of digital literacy programs for the elderly. This paper brings reports of the course methodology, as reports from some elderly students and monitors about the same.
Referências
Meire Cachioni, Isabela Zaine, Tássia Monique Chiarelli, Lilian Ourém Batista Vieira Cliquet, Kamila Rios da Hora Rodrigues, Bruna Carolina Rodrigues da Cunha, Leonardo Fernandes Scalco, Brunela Della Maggiori Orlandi, C Pimentel Maria da Graça, and Samila Sathler Tavares Batistoni. 2019. Aprendizagem ao longo de toda a vida e letramento digital de idosos: um modelo multidisciplinar de intervenção com o apoio de um aplicativo. Revista Brasileira de Ciências do Envelhecimento Humano 16, 1 (2019), 18–24. DOI: doi.org/10.5335/rbceh.v16i1.9751
Lilian Ourém Batista Vieira Cliquet, Maria da Graça Campos Pimentel, Samila Sathler Tavares Batistoni, Kamila Rios da Hora Rodrigues, Isabela Zaine, and Meire Cachioni. 2023. Use of smartphones by older adults: characteristics and reports of students enrolled at a University of the Third Age (U3A). PerCursos 24(2023), 1–30. DOI: 10.5965/19847246242023e0115
Bruna Carolina Rodrigues Cunha, Kamila Rios Da Hora Rodrigues, Isabela Zaine, Elias Adriano Nogueira da Silva, Caio César Viel, and Maria Da Graça Campos Pimentel. 2021. Experience sampling and programmed intervention method and system for planning, authoring, and deploying mobile health interventions: design and case reports. Journal of medical Internet research 23, 7 (2021), e24278. DOI: 10.2196/24278
Kamila Rios da Hora Rodrigues, Isabela Zaine, Brunela Della Maggiori Orlandi, and Maria da Graça Campos Pimentel. 2021. Ensinando configurações do smartphone e aplicações sociais para o público 60+ por meio de aulas semanais e intervenções remotas. In Anais do XII Workshop sobre Aspectos da Interação Humano-Computador para a Web Social. SBC, 25–32. DOI: 10.5753/waihcws.2021.17541
Barbara Barbosa Neves, Jenny Waycott, and Sue Malta. 2018. Old and afraid of new communication technologies? Reconceptualising and contesting the ‘age-based digital divide’. Journal of Sociology 54, 2 (2018), 236–248. DOI: 10.1177/1440783318766119
MIT TECH REVIEW. 2022. Usuários mais velhos compartilham mais informações falsas. Seu palpite do porquê pode estar errado. MIT (2022). [link]
Kétia Kellen Araújo da Silva and Patrícia Alejandra Behar. 2019. Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em revista 35 (2019), e209940. DOI: 10.1590/0102-4698209940
Sobhi Tawil and Rita Locatelli. 2015. Rethinking education: Towards a global comon good. Dostupné z [link] (2015). DOI: 10.54675/MDZL5552
Isabela Zaine, Kamila RH Rodrigues, Bruna CR da Cunha, Yuri NZG Magagnatto, Alex F Orlando, Caio C Viel, Olibário J Machado Neto, André Carlomagno Rocha, and C Pimentel Maria da Graça. 2016. ESPIM: um sistema para coleta de dados de usuários e intervenção programada a distância usando o método ESM e dispositivos móveis. Sociedade Brasileira de Computação (2016).
Isabela Zaine, Kamila Rios da Hora Rodrigues, Caio César Viel, Bruna Carolina Rodrigues da Cunha, Samila Sathler Tavares Batistoni, Maria da Graça Campos Pimentel, and Meire Cachioni. 2020. Um estudo sobre letramento digital para idosos com o apoio de um aplicativo móvel personalizável. Estudos Interdisciplinares sobre o Envelhecimento 25, 2 (2020), 219–246. DOI: 10.22456/2316-2171.98972