Promovendo a Inclusão Feminina na Computação: Cursos de Programação em Python

  • Rhara Ianna Barcelos Costa UFJF
  • Vanessa Trajano UFJF
  • Nina Aguiar UFJF
  • Lorenza Leao Oliveira Moreno UFJF
  • Bárbara de Melo Quintela UFJF
  • Alessandreia Marta de Oliveira UFJF

Resumo


Female underrepresentation in the technology sector is often due to prejudices and insecurities that discourage women’s participation in this predominantly male field. This extension project seeks to encourage and support women to enter and remain in technological careers. The aim is to promote gender equality through various initiatives. Opportunities are offered to high school girls to develop programming skills with tutoring in Python. An active presence is maintained on social media as well as at technology events to encourage representation, and social events are organized for women undertaking technology related courses. Python mini-courses are also held for undergraduate students. To date, the project has reached more than 500 followers on Instagram and 9 successful get-together events were held. The project supported 3 monitoring classes in Python. A short introductory course to programming in Python was conducted, and participants attended 6 technology events.
Palavras-chave: Equidade de gênero, Educação em Computação, Meninas do Ensino Médio

Referências

Esdras Lins Bispo Jr., André Raabe, Ecivaldo Matos, Eleandro Maschio, Ellen Francine Barbosa, Leandro Galvão Carvalho, Roberto Almeida Bittencourt, Rodrigo Silva Duran, and Taciana Pontual Falcão. 2020. Tecnologias na Educação em Computação: Primeiros Referenciais. Revista Brasileira de Informática na Educação 28 (jul. 2020), 509–527. DOI: 10.5753/rbie.2020.28.0.509

Allan Cruz, Carlos Soares Neto, Pamela Cruz, and Mário Teixeira. 2022. Utilização da Plataforma Beecrowd de Maratona de Programação como Estratégia para o Ensino de Algoritmos. In Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (Natal/RN). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 754–764. DOI: 10.5753/sbgames_estendido.2022.225898

Martony da Silva. 2020. Aplicação da Ferramenta Google Colaboratory para o Ensino da Linguagem Python. In Anais da IV Escola Regional de Engenharia de Software (Evento Online). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 67–76. DOI: 10.5753/eres.2020.13717

Márcia Gonçalves de Oliveira, F Rutinelli da Penha, Mônica F da Silva Lopes, Anne Carolina Silva, Jennifer Gonçalves do Amaral, Helen França Medeiros, et al. 2018. O Moodle de Lovelace: Um Curso a Distância de Python Essencial, Ativo e Prático para Formação de Programadoras. In Anais do XII Women in Information Technology. SBC.

José Morán et al. 2015. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens 2, 1 (2015), 15–33.

Priscila Patrícia Moura Oliveira and Beatriz Gonçalves Brasileiro. 2022. O smartphone como recurso para estudos no ensino médio integrado: um estudo de caso. Revista Tecnologia e Sociedade 18, 51 (2022), 272–285.

Maria da Graça Campos Pimentel, Juliana Martins Leoncio Eusebio, Rudinei Goularte, Uthant Vicentin Leite, and Helen Santos Picoli. 2023. Meninas programadoras: promovendo o engajamento feminino em computação via cursos curtos online de programação. Anais Estendidos (2023).

Nayara Santos and Sabrina Marczak. 2023. Fatores de Atração, Evasão e Permanência de Mulheres nas Áreas da Computação. In Anais do XVII Women in Information Technology (João Pessoa/PB). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 136–147. DOI: 10.5753/wit.2023.230789

Vívian Ludimila Santos, Thales Francisco Carvalho, and Maria do Socorro Barreto. 2021. Mulheres na Tecnologia da Informação: Histórico e Cenário Atual nos Cursos Superiores. In Anais do XV Women in Information Technology ( Evento Online). SBC, Porto Alegre, RS, Brasil, 111–120. DOI: 10.5753/wit.2021.15847

Camila Sass, Giovanna Fincatti Dos Santos, Júlia Oliveira Pessoa, Maria Eduarda Brandão, Carla Rodriguez, and Juliana Berbert. 2023. Um relato sobre estratégias de incentivo ao ingresso e permanência de mulheres em áreas de STEM. In Anais do XVII Women in Information Technology. SBC, 451–456.
Publicado
14/10/2024
COSTA, Rhara Ianna Barcelos; TRAJANO, Vanessa; AGUIAR, Nina; MORENO, Lorenza Leao Oliveira; QUINTELA, Bárbara de Melo; OLIVEIRA, Alessandreia Marta de. Promovendo a Inclusão Feminina na Computação: Cursos de Programação em Python. In: WEBMEDIA FOR EVERYONE - SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS MULTIMÍDIA E WEB (WEBMEDIA), 30. , 2024, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 247-253. ISSN 2596-1683. DOI: https://doi.org/10.5753/webmedia_estendido.2024.243836.