Sincronismo e Interatividade com a Segunda Tela frente à Implementação da TV 3.0 no Brasil
Resumo
This article aims to discuss the challenges of synchronization and interactivity for Digital TV 3.0 in Brazil. The standard being developed for the transmission of the TV 3.0 signal will bring combined broadcasting and broadband, in order to expand interactivity resources for the viewer. As the available interactive resources increase, questions arise about how these extra materials can be consumed and how a second screen can help in the interaction with such content, in synchronization with the main stream of a television program. Transmitting this content on the TV signal itself, instead of releasing it on the Internet, is a viable practice, but it will require production, transmission and synchronization efforts.
Referências
Isabel Butcher. 2024. TV 3.0 terá conectividade com dispositivos IoT; operação deve começar em 2025. Mobile Time. [link] Acessado: July 04, 2024.
Casa Civil da Presidência da República 2003. DECRETO Nº 4.901, DE 26 DE NOVEMBRO DE 2003. Casa Civil da Presidência da República. [link] Acessado: July 02, 2024.
Casa Civil da Presidência da República 2023. DECRETO Nº 11.484, DE 6 DE ABRIL DE 2023. Casa Civil da Presidência da República. [link] Acessado: July 04, 2024.
Carlos Pernisa Júnior et al. 2018. Usos da Segunda Tela. In Anais do XI SIMPÓSIO NACIONAL DA ABCIBER. ABCIBER, Juiz de Fora, 1–15. [link]
Fábio Barreto et al. 2023. TV 3.0: Interação Multiusuário para TV Digital Aberta com NCL 4.0. In Anais Estendidos do WebMedia. Sociedade Brasileira de Computação, Ribeirão Preto, 179–184. DOI: 10.5753/webmedia_estendido.2023.236162
Karen S. S. Oliveira et al. 2023. TV 3.0: A Ginga-NCL and Common CoreWebservices Extension for Multidevice Support. In Anais Estendidos do WebMedia. Sociedade Brasileira de Computação, Ribeirão Preto, 163–169. DOI: 10.5753/webmedia_estendido.2023.236105
Ginga.org 2024. Home. Ginga.org. [link] Acessado: July 02, 2024.
Carlos Pernisa Júnior. 2023. Imersão e Inovação. In Narrativas imersivas em meio digital: a websérie ’Se eu estivesse aí’ (1ª ed.), Carlos Pernisa Júnior and Luana Viana (Eds.). Editora UFJF, Juiz de Fora, MG, 37–47. DOI: 10.34019/ufjf.ebook.2021.00037
João Massarolo and Dario Mesquita. 2014. Imersão em realidades ficcionais. Revista Contracampo 29, 1 (abr/jul 2014), 46–64. DOI: 10.22409/contracampo.v0i29.647
Fórum SBTVD 2024. Estatuto Social. Fórum SBTVD. [link] Acessado: July 04, 2024.
Fórum SBTVD 2024. Governo avança no processo de lançamento da TV 3.0 e se reúne com representantes das tecnologias candidatas. Fórum SBTVD. [link] Acessado: July 01, 2024.
Fórum SBTVD 2024. TV 3.0: Fórum SBTVD realiza demonstração no G20 Brasil 2024. Fórum SBTVD. [link] Acessado: July 04, 2024.
Fórum SBTVD 2024. TV 3.0 Project. Fórum SBTVD. [link] Acessado: July 01, 2024.
Luiz Fernando G. Soares and Simone Diniz J. Barboza. 2012. Programando em NCL 3.0 (2ª ed.). PUC-Rio, Rio de Janeiro, RJ. [link]
Stanley Cunha Teixeira. 2018. Timelink: Um novo ’tempo’ para a TV digital aberta. Ph. D. Dissertation. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP. [link]
Álan Guedes and Sérgio Colcher. 2020. Avanços do middleware Ginga para TV 2.5. Revista da SET 195 (2020), 30–34. [link] 16/12/2020