PizzaMia: Dinâmica Vivencial para Apoio ao Ensino de Gerenciamento de Projetos Baseado no PMBOK
Abstract
This paper describes an experiential activity to support teaching and learning in the course of Project Management based on PMBOK. The activity is based on a real project planning and execution of a meal with pizza, that apply management concepts and techniques. The paper describes the details of the activity, as well as an assessment with post-graduation students in Software Engineering. It was identified a significance satisfaction rate and increase of learning.
References
Cano et al. (2006) “Student Groups Solving Real-life Projects: a case study of experiential learning”. In Int. J. Engng Ed. v. 22, n. 6, p. 1252-1260. Tempus Publications. 2006.
Cidral, A. (2003) “Metodologia de Aprendizagem Vivencial para o Desenvolvimento de Competências para o Gerenciamento de Projetos na Implementação de Sistemas de Informação”. Tese de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Engenharia da Produção da Universidade Federal de Santa Catarina, 2003.
Cook, L. Olson, J. (2006) “The Sky's the Limit: An Activity for Teaching Project Management”. In Journal of Management Education, v. 30 n. 3, Jun 2006, p. 404- 420.
Corrêa, F.R. et al. (2011) “A Abordagem Vivencial como Ferramenta Aplicada ao Ensino de Gerenciamento de Projetos. In XXXIX Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Out 2011”.
Ibrahim, I. (2011) “Teaching Project Management for IT Students: Methods and Approach”. In IPEDR vol.13, IACSIT Press, Singapore. Disponível em: [ http://www.ipedr.com/vol13/36-T00065.pdf]. Acessado em: 10 jan 2014.
Kolb, D. (1984) “Experiential learning: experience as the source of learning and development”. Prentice-Hall, New Jersey.
Ojiako et al.(2011) “Learning and teaching challenges in project management”. In International Journal of Project Management, v. 29, n. 3, Abril 2011, p. 268–278.
PMI (2014) “Um Guia do Conhecimento em Gerenciamento de Projetos (Guia PMBOK®)”. 5ª Ed. Project Management Institute, 2014.
Rahal Junior (2011). “Pizza do Abu: um treinamento saboroso para gerenciamento ágil de projetos”. Disponível em: [ http://blogdoabu.blogspot.com.br/2011/07/pizza-doabu-um-treinamento-saboroso.html]. Acessado em: 20 ago 2013.
Savi, R. (2011) “Avaliação de Jogos Voltados para a Disseminação do Conhecimento”. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós- Graduação em Engenharia e Gestão do Conhecimento. Florianópolis, SC, 2011.
Tatnall A. Reyes (2005) “Teaching IT Project Management to Postgraduate Business Students: A Practical Approach”. In JITE, vol. 4, p. 153-166.
Tatnall A. Shackleton, P. (1996) “IT Project Management: developing on-going skills in the management of software development projects”. In Software Engineering: Education and Practice, p. 400-404.
The Standish Group (2013) “Chaos Manifesto 2013”. The Standish Group International. Disponível em: [ http://versionone.com/ assets/img/files/CHAOSManifesto2013.pdf]. Acessado em: 20 jan 2014.
