Experimentos multidisciplinares para o Ensino da Computação no Curso de Sistemas de Informação
Abstract
The teaching of computer science areas can be seen as a major challenge, one which has multidisciplinarity as an essential factor to be used for effective learning by his learners. Several approaches have been proposed. In this context, an experiment has been carried out at IFMA, Campus São Luís – Monte Castelo using the Project-Based Learning, aiming to promote a knowledge in the courses of Software Engineering, HCI - Human Computer Interaction and Database (Group I); Systems Analysis and Design and Project Management (Group II). After an integrated planning for the mentioned groups, interdisciplinary projects have been proposed to learners, who could put into practice the acquired knowledge and generate a functional software product, providing learners with experience in integration of such knowledge and its application.
References
Benyon, DAVID. (2010). Interação Humano Computador. 2 ed. Pearson.
Campos, L.C. (2011) Aprendizagem Baseada em projetos: uma nova abordagem para a Educação em Engenharia. In: COBENGE 2011, Blumenau, Santa Catarina.
Candotti, C. T.; Silveira, S. R.; Bertagnolli, S. C. (2007) Estruturação do Curso de Sistemas de Informação em Eixos Temáticos. VI Seminfo, WEI-Tchê, Torres/RS.
Cortes, O. A. C. et al. (2008). Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Sistemas de Informação. Departamento de Informática – IFMA- Campus Monte Castelo.
Deelman, A. e Hoeberings, B. (2009). A ABP no contexto da Universidade de Maastricht. Aprendizagem Baseada em Problemas no Ensino Superior. U. F. Araújo and G. Sastre. São Paulo, Summus: 79-100.
Heldman, K. (2005) Gerência de Projetos – Fundamentos. Editora Campus.
Lee, R. M. K. W. e Kwan, C.-Y. (1997) The Use of Problem-Based Learning in Medical Education. Journal of Medical Education 1(2): 149-157.
Masson, T. J.; Miranda , L. F.; Munhoz Jr, A. H. e Castanheira, A. M. P. (2012). Metodologia de Ensino Aprendizagem baseada em Projetos (PBL). Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. COBENGE 2012. Belém-PA.
Olguim, G. (2002) Interdisciplinaridade. Disponível em: www.campogeral.com.br, acessado em: 10/04/2014.
Pressman, Roger S. (2011) Engenharia de Software: Uma abordagem Profissional. 7ª ed, São Paulo: McGraw Hill Bookman.
Ribeiro, L. R. d. C. (2008). Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. São Carlos, EdUFSCar.
Ribeiro, L. R. d. C. e Mizukami, M. d. G. N. (2004). A PBL na Universidade de Newcastle: um Modelo para o Ensino de Engenharia no Brasil? Olhar de Professor 7(1): 133-146.
Santos, D. M. B.; Saba, H., Rocha Junior, J. e Sarinho, V. (2007). Integrando as Disciplinas de Engenharia de Software, Análise e Projeto de Sistemas e Banco de Dados utilizando PBL. Anais do XXVII da SBC – WEI XV – Rio de Janeiro- RJ.
Seegmüller, E. F., R. Gielow, et al. (2008). Formação Médica: uma proposta diante das demandas da sociedade. Experiência da Pontifícia Universidade Católica do Paraná-PUCPR. Ciência e Cultura (39): 9-22.
Thomas, J. W. (2000). A Review of Research on Project-Based Learning. Relatório Técnico. Fundação Autodesk, San Rafael, California, EUA.
Zaina, L. A. M. e Caversan, F. L. (2005). Projeto Multidisciplinar: Uma Experiência Prática no Ensino de Programação em um Curso de Engenharia da Computação. COBENGE 2005. Campina Grande.
