Netflix in Systems Audit Classes: A Report of Active Learning Use
Abstract
Systems audit is a discipline from the computer science field that is mainly theoretical. Thus, they have become more expositive in remote classes because of the COVID-19 pandemic. However, active learning techniques can support these classes, building a scenario where the students can think and discuss subjects among themselves. This article presents a report of the application of the flipped classroom technique, which the students watched the Netflix’s TV show, Onisciente to look for organizational security failures and build a risk matrix. The activity allowed the students to catch a glimpse of a day into an organization, being the own auditors like in a real scenario. Thus, the students could identify elements to compose the risk matrix from the Onisciente enterprise. Also, they answered their perceptions about the activity and they said that it was a different learning way, more pleasant and hard at the same time and, it was a creative manner to engage students in their learning and teaching process.
Keywords:
System Audit, Netflix, Active Leraning
References
Acosta, O. C. (2016). Recomendação de conteúdo em um ambiente colaborativo de aprendizagem baseada em projetos. In Congresso Brasileiro de Informatica e Educação (CBIE).
Alexander, J. (2020). Netflix adds 15 million subscribers as people stream more than ever, but warns about tough road ahead. The Verge, 21.
Araujo, R., Santos, R., Farias, R. S., Franca, R., Silva, T., Vasconcelos, R., Tedesco, P., Padilha, M., e Belian, R. B. (2015). Investigação sobre inovações pedagógicas protagonizadas por docentes em uma instituição e ensino universitário no Brasil. In ´ CINDU2015–IV Congresso Internacional de Docencia Universitária. Vigo. Anais do CINDU.
Attie, W. (2006). Auditoria interna: conceitos e aplicações. São Paulo: Atlas.
Bonwell, C. C. e Eison, J. A. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. eric digest.
Bradley, R. V., Mbarika, V., Sankar, C. S., e Raju, P. (2005). Multimedia instructional materials in mis classrooms. In Encyclopedia of multimedia technology and networking, pages 717–723. IGI Global.
Brasil (2020). Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. dispoe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - covid19. Disponível em: . Acessado em: 18 de maio de 2020.
Burgess, S. e Sievertsen, H. H. (2020). Schools, skills, and learning: The impact of covid-19 on education. VoxEu. org, 1.
Castro, R. M. e Siqueira, S. (2018). Desenvolvimento e avaliação de uma metodologia de aprendizagem ativa apoiada pelo uso de qr code para ensino de banco de dados. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC.
Castro, R. M. e Siqueira, S. (2019a). Alcasystem-um portal com tecnicas de aprendizagem ativa para disciplinas da area da computação. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informatica na Educação , volume 8, page 1243.
Castro, R. M. e Siqueira, S. (2019b). Metodologias, tecnicas, ambientes e tecnologias alternativas utilizadas no ensino de algoritmos e programação no ensino superior no Brasil. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informatica na Educação , volume 8, page 228.
Classe, T. M. e Castro, R. M. (2020). Ludificando os fundamentos de computação atraves de aprendizagem ativa. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 116–120. SBC.
Goedert, L. e Arndt, K. B. F. (2020). Mediação pedagógica e educação mediada por tecnologias digitais em tempos de pandemia. Criar Educação, Criciuma, 9.
Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., Zhang, L., Fan, G., Xu, J., Gu, X., et al. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in wuhan, china. The lancet, 395(10223):497–506.
Imoniana, J. O. (2016). Auditoria de sistemas de informaçaõ . Grupo Gen-Atlas.
Kessler, M. C., de Paula, C. G., Albe, M. H., Manzini, N., Barcellos, C., Carlson, R., Marcon, D., e Kehl, C. (2010). Impulsionando a aprendizagem na universidade por meio de jogos educativos digitais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simposio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1.
Larkin-Hein, T. e Zollman, D. A. (2000). Digital video, learning styles, and student understanding of kinematics graphs. Journal of SMET Education, 1(2):4–17.
Loureiro, A. e Messias, I. (2016). Competences and learning profiles of digital age’s students. In Handbook of Research on Engaging Digital Natives in Higher Education Settings, pages 171–191. IGI Global.
Luthra, P. e Mackenzie, S. (2020). 4 ways covid-19 could change how we educate future generations.
Martins, E. e Gouveia, L. (2019). Ml-sai: Um modelo pedagogico para atividades de m-learning que integra a abordagem da sala de aula invertida. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 121–130. SBC.
Massey, A. P., Brown, S. A., e Johnston, J. D. (2005). It’s all fun and games... until students learn. Journal of Information Systems Education, 16(1):9.
Mitchell, A., Petter, S., e Harris, A. (2017). Learning by doing: Twenty successful active learning exercises for information systems courses. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 16(1):21–46.
Tapscott, D. e Williams, A. D. (2010). Innovating the 21st-century university: It’s time. Educause review, 45(1):16–29.
Zainuddin, Z. e Halili, S. H. (2016). Flipped classroom research and trends from different fields of study. International review of research in open and distributed learning, 17(3):313–340.
Alexander, J. (2020). Netflix adds 15 million subscribers as people stream more than ever, but warns about tough road ahead. The Verge, 21.
Araujo, R., Santos, R., Farias, R. S., Franca, R., Silva, T., Vasconcelos, R., Tedesco, P., Padilha, M., e Belian, R. B. (2015). Investigação sobre inovações pedagógicas protagonizadas por docentes em uma instituição e ensino universitário no Brasil. In ´ CINDU2015–IV Congresso Internacional de Docencia Universitária. Vigo. Anais do CINDU.
Attie, W. (2006). Auditoria interna: conceitos e aplicações. São Paulo: Atlas.
Bonwell, C. C. e Eison, J. A. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. eric digest.
Bradley, R. V., Mbarika, V., Sankar, C. S., e Raju, P. (2005). Multimedia instructional materials in mis classrooms. In Encyclopedia of multimedia technology and networking, pages 717–723. IGI Global.
Brasil (2020). Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. dispoe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - covid19. Disponível em: . Acessado em: 18 de maio de 2020.
Burgess, S. e Sievertsen, H. H. (2020). Schools, skills, and learning: The impact of covid-19 on education. VoxEu. org, 1.
Castro, R. M. e Siqueira, S. (2018). Desenvolvimento e avaliação de uma metodologia de aprendizagem ativa apoiada pelo uso de qr code para ensino de banco de dados. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. SBC.
Castro, R. M. e Siqueira, S. (2019a). Alcasystem-um portal com tecnicas de aprendizagem ativa para disciplinas da area da computação. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informatica na Educação , volume 8, page 1243.
Castro, R. M. e Siqueira, S. (2019b). Metodologias, tecnicas, ambientes e tecnologias alternativas utilizadas no ensino de algoritmos e programação no ensino superior no Brasil. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informatica na Educação , volume 8, page 228.
Classe, T. M. e Castro, R. M. (2020). Ludificando os fundamentos de computação atraves de aprendizagem ativa. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 116–120. SBC.
Goedert, L. e Arndt, K. B. F. (2020). Mediação pedagógica e educação mediada por tecnologias digitais em tempos de pandemia. Criar Educação, Criciuma, 9.
Huang, C., Wang, Y., Li, X., Ren, L., Zhao, J., Hu, Y., Zhang, L., Fan, G., Xu, J., Gu, X., et al. (2020). Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in wuhan, china. The lancet, 395(10223):497–506.
Imoniana, J. O. (2016). Auditoria de sistemas de informaçaõ . Grupo Gen-Atlas.
Kessler, M. C., de Paula, C. G., Albe, M. H., Manzini, N., Barcellos, C., Carlson, R., Marcon, D., e Kehl, C. (2010). Impulsionando a aprendizagem na universidade por meio de jogos educativos digitais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simposio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1.
Larkin-Hein, T. e Zollman, D. A. (2000). Digital video, learning styles, and student understanding of kinematics graphs. Journal of SMET Education, 1(2):4–17.
Loureiro, A. e Messias, I. (2016). Competences and learning profiles of digital age’s students. In Handbook of Research on Engaging Digital Natives in Higher Education Settings, pages 171–191. IGI Global.
Luthra, P. e Mackenzie, S. (2020). 4 ways covid-19 could change how we educate future generations.
Martins, E. e Gouveia, L. (2019). Ml-sai: Um modelo pedagogico para atividades de m-learning que integra a abordagem da sala de aula invertida. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 121–130. SBC.
Massey, A. P., Brown, S. A., e Johnston, J. D. (2005). It’s all fun and games... until students learn. Journal of Information Systems Education, 16(1):9.
Mitchell, A., Petter, S., e Harris, A. (2017). Learning by doing: Twenty successful active learning exercises for information systems courses. Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, 16(1):21–46.
Tapscott, D. e Williams, A. D. (2010). Innovating the 21st-century university: It’s time. Educause review, 45(1):16–29.
Zainuddin, Z. e Halili, S. H. (2016). Flipped classroom research and trends from different fields of study. International review of research in open and distributed learning, 17(3):313–340.
Published
2021-07-20
How to Cite
CASTRO, Ronney Moreira; CLASSE, Tadeu Moreira de.
Netflix in Systems Audit Classes: A Report of Active Learning Use. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 71-80.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15898.
