History of a Licentiate in Computer Science Course in the Countryside of Paraná, Brazil
Abstract
Among the multiple increasing and spreading efforts of public higher education in Brazil, the Federal University of Paraná (UFPR) created an advanced campus in the city of Jandaia do Sul (PR). In 2014, the Teaching Degree in Computer Science course started its activities, going through a curricular reform, in force since 2016, obtaining good results in institutional (MEC) and student (ENADE) assessments. This text presents the history of the first seven years of the UFPR Teaching Degree in Computer Science course in Jandaia do Sul, describing its conception, pedagogical reformulation, physical structure, information about the students' training possibilities, challenges and difficulties faced, in addition to the efforts to remedy them and the merits achieved.
Keywords:
Pedagogical Project, Course Implementation, Computer Science Education
References
Corrêa, R. L. & Nascimento, D. E. do. (2017). A interiorização das universidades e o mercado de trabalho regional: o caso da Universidade Federal do Paraná. Trabalho & Educação, 26(2), 149-169. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/trabedu/article/view/9623.
Falcão, T., Araújo, D., França, R., Andrade, E., & França, C. (2018). Currículo da Licenciatura em Computação: uma Proposta Alinhada às Novas Diretrizes e Demandas Contemporâneas. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 7(1), 1108. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2018.1108.
Flôr, D., da Cruz, E., Possebom, A., Beleti Junior, C., Hübner, R., Gonçalves, P., da Silva, C., & Aylon, L. (2020). MannaAcademy: impulsionando o protagonismo feminino através de uma rede interinstitucional de extensão universitária. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 26-30). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2020.11123.
Florencio, F. G. (2015). Evasão no curso de licenciatura em computação da universidade de Brasília. 83 f., il. Monografia (Licenciatura em Ciência da Computação)—Universidade de Brasília, Brasília.
Guedes, K., Beleti Junior, C., & Mendes Santiago Junior, R. (2018). Dificuldades no ensino de Algoritmos para o curso de Licenciatura em Computação: uma investigação inicial. Anais do Computer on the Beach, 0, 893-895. doi:https://doi.org/10.14210/cotb.v0n0.p893-895.
Jesus, A., Silveira, I., & Palanch, W. (2019). Desenvolvimento do Pensamento Computacional por Meio da Colaboração: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(02), 69. doi:http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2019.27.02.69.
Krzyzanowski, L., Beleti Jr, C., Santiago Jr, R., & Tostes, R. (2019). Ensino de programação: um estudo preliminar nos cursos de licenciatura em Computação no Brasil. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 8(1), 21. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2019.21.
Lopes, A., Santana, T., & Braga, A. (2020). O ensino de pensamento computacional por meio de jogos desplugados e olimpíadas científicas: um relato de experiência nos anos finais do ensino fundamental. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 96-100). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2020.11137.
Lubambo, C. W., & Bastos, I. A. C. F. (2013). Condições favoráveis à interiorização das universidades públicas em Pernambuco. RMP-Revista dos mestrados profissionais, 2(2). Recuperado de https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/RMP/article/view/507.
MEC (2015). Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP 2/2015. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/revalidacao-de-diplomas/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/21028-resolucoes-do-conselho-pleno-2015.
MEC (2012). Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de bacharelado e licenciatura em Computação. Parecer CNE/CES 136/2012. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12991.
Moreira, Vera L B. (2007). Planejamento urbano em pequenos municípios: o caso do Paraná. 2007. 219 f. Dissertação (Mestrado em Urbanismo). Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Campinas.
Nascimento, F. D. S. (2013). Expansão e interiorização das universidades federais: uma análise do processo de implementação do campus do litoral norte da Universidade Federal da Paraíba. Mestrado. Universidade Federal da Paraíba. Recuperado de https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/3832.
Oliveira, W., França, R., Lemos, A., da Cruz, M., Scaico, P., Amaral, H., & Teixeira, L. (2020). Os Desafios Enfrentados pela Licenciatura em Computação que a Comunidade de Educação em Computação Precisa Conhecer. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 191-195). Porto Alegre: SBC. doi:http://dx.doi.org/10.5753/wei.2020.11156.
Palmeira, L. B., & Santos, M. P. (2014). Evasão no Bacharelado em Ciência da Computação da Universidade de Brasília: análise e mineração de dados. xvi, 127 f., il. Monografia (Bacharelado em Ciência da Computação)—Universidade de Brasília, Brasília.
Raabe, A. L. A., Brackmann, C. P., & Campos, F. R. (2018). Currículo de referência em tecnologia e computação: da educação infantil ao ensino fundamental. Centro de Inovação para a Educação Básica-CIEB.
Rodrigues, F., Brackmann, C., & Barone, D. (2015). Estudo da Evasão no Curso de Ciência da Computação da UFRGS. Revista Brasileira de Informática na Educação, 23(01), 97. doi:http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2015.23.01.97.
Rodrigues, S., Aranha, E., & Silva, T. (2018). Computação Desplugada no Ensino de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 29(1), 417. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2018.417.
SBC (2002). Currículo de Referência para Cursos de Licenciatura em Computação. GT de Licenciatura em Computação Recuperado de https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/131-curriculos-de-referencia/763-curriculo-de-referencia-lic-versao-2002.
SBC (2018). Nota técnica sobre a BNCC (Ensino médio e fundamental). Recuperado de https://www.sbc.org.br/institucional-3/cartas-abertas/summary/93-cartas-abertas/1197-nota-tecnica-sobre-a-bncc-ensino-medio-e-fundamental.
UFPR (2015). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação. Jandaia do Sul. Recuperado de http://www.jandaiadosul.ufpr.br/licenciatura-em-computacao/.
Vasconcelos, V., & Andrade, E. (2018). Análise da Evasão de Alunos na Licenciatura em Computação. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2018.3482.
Falcão, T., Araújo, D., França, R., Andrade, E., & França, C. (2018). Currículo da Licenciatura em Computação: uma Proposta Alinhada às Novas Diretrizes e Demandas Contemporâneas. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 7(1), 1108. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2018.1108.
Flôr, D., da Cruz, E., Possebom, A., Beleti Junior, C., Hübner, R., Gonçalves, P., da Silva, C., & Aylon, L. (2020). MannaAcademy: impulsionando o protagonismo feminino através de uma rede interinstitucional de extensão universitária. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 26-30). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2020.11123.
Florencio, F. G. (2015). Evasão no curso de licenciatura em computação da universidade de Brasília. 83 f., il. Monografia (Licenciatura em Ciência da Computação)—Universidade de Brasília, Brasília.
Guedes, K., Beleti Junior, C., & Mendes Santiago Junior, R. (2018). Dificuldades no ensino de Algoritmos para o curso de Licenciatura em Computação: uma investigação inicial. Anais do Computer on the Beach, 0, 893-895. doi:https://doi.org/10.14210/cotb.v0n0.p893-895.
Jesus, A., Silveira, I., & Palanch, W. (2019). Desenvolvimento do Pensamento Computacional por Meio da Colaboração: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(02), 69. doi:http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2019.27.02.69.
Krzyzanowski, L., Beleti Jr, C., Santiago Jr, R., & Tostes, R. (2019). Ensino de programação: um estudo preliminar nos cursos de licenciatura em Computação no Brasil. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 8(1), 21. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2019.21.
Lopes, A., Santana, T., & Braga, A. (2020). O ensino de pensamento computacional por meio de jogos desplugados e olimpíadas científicas: um relato de experiência nos anos finais do ensino fundamental. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 96-100). Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2020.11137.
Lubambo, C. W., & Bastos, I. A. C. F. (2013). Condições favoráveis à interiorização das universidades públicas em Pernambuco. RMP-Revista dos mestrados profissionais, 2(2). Recuperado de https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/RMP/article/view/507.
MEC (2015). Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Resolução CNE/CP 2/2015. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/revalidacao-de-diplomas/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/21028-resolucoes-do-conselho-pleno-2015.
MEC (2012). Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de bacharelado e licenciatura em Computação. Parecer CNE/CES 136/2012. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12991.
Moreira, Vera L B. (2007). Planejamento urbano em pequenos municípios: o caso do Paraná. 2007. 219 f. Dissertação (Mestrado em Urbanismo). Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Campinas.
Nascimento, F. D. S. (2013). Expansão e interiorização das universidades federais: uma análise do processo de implementação do campus do litoral norte da Universidade Federal da Paraíba. Mestrado. Universidade Federal da Paraíba. Recuperado de https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/3832.
Oliveira, W., França, R., Lemos, A., da Cruz, M., Scaico, P., Amaral, H., & Teixeira, L. (2020). Os Desafios Enfrentados pela Licenciatura em Computação que a Comunidade de Educação em Computação Precisa Conhecer. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 191-195). Porto Alegre: SBC. doi:http://dx.doi.org/10.5753/wei.2020.11156.
Palmeira, L. B., & Santos, M. P. (2014). Evasão no Bacharelado em Ciência da Computação da Universidade de Brasília: análise e mineração de dados. xvi, 127 f., il. Monografia (Bacharelado em Ciência da Computação)—Universidade de Brasília, Brasília.
Raabe, A. L. A., Brackmann, C. P., & Campos, F. R. (2018). Currículo de referência em tecnologia e computação: da educação infantil ao ensino fundamental. Centro de Inovação para a Educação Básica-CIEB.
Rodrigues, F., Brackmann, C., & Barone, D. (2015). Estudo da Evasão no Curso de Ciência da Computação da UFRGS. Revista Brasileira de Informática na Educação, 23(01), 97. doi:http://dx.doi.org/10.5753/rbie.2015.23.01.97.
Rodrigues, S., Aranha, E., & Silva, T. (2018). Computação Desplugada no Ensino de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 29(1), 417. doi:http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2018.417.
SBC (2002). Currículo de Referência para Cursos de Licenciatura em Computação. GT de Licenciatura em Computação Recuperado de https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/summary/131-curriculos-de-referencia/763-curriculo-de-referencia-lic-versao-2002.
SBC (2018). Nota técnica sobre a BNCC (Ensino médio e fundamental). Recuperado de https://www.sbc.org.br/institucional-3/cartas-abertas/summary/93-cartas-abertas/1197-nota-tecnica-sobre-a-bncc-ensino-medio-e-fundamental.
UFPR (2015). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação. Jandaia do Sul. Recuperado de http://www.jandaiadosul.ufpr.br/licenciatura-em-computacao/.
Vasconcelos, V., & Andrade, E. (2018). Análise da Evasão de Alunos na Licenciatura em Computação. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2018.3482.
Published
2021-07-20
How to Cite
COLETO BEZERRA, Maytê Gouvêa; BELETI JUNIOR, Carlos Roberto; SANTIAGO JUNIOR, Robertino Mendes; ZÜGE, Alexandre Prusch.
History of a Licentiate in Computer Science Course in the Countryside of Paraná, Brazil. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 141-150.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15905.
