Automatic Analysis with ENADE Microdata to Improve the Quality of Computer Science Courses

  • Renan Cunha UFPA
  • Claudomiro Sales UFPA
  • Reginaldo Santos UFPA

Abstract


This article presents the development of an automatic analysis with ENADE microdata for the Computer Science course. The goal is to provide information that can be useful for directors and coordinators who want to improve the quality of their courses. The data inform which are the deficient subjects of the course, what is the change in performance in a given subject over the years, and if the students have low participation in the exam. The fact that the data analysis is automatic makes it possible to generate results for any Computer Science course in the country without additional effort.
Keywords: data analysis, learning assessment, enade

References

Araújo, R. A. (2019). Análise dos microdados do Enade: proposta de uma ferramenta de exploração utilizando mineração de dados. Dissertação (Mestrado em Ciência da Computação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia.

Brito, M. R. F. d. (2008). O SINAES e o ENADE: da concepção à implantação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 13(3):841–850.

Charão, A. S., Wiechork, K., Rodrigues, M. L., e Barbosa, F. P. (2020). Explorando resultados por questão no enade em ciência da computação para subsidiar revisão de projeto pedagógico de curso. Em Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, páginas 16–20. SBC.

FACOMP (2010). Estrutura curricular do curso de ciência da computação da ufpa. https://sigaa.ufpa.br/sigaa/link/public/curso/curriculo/152148. Acesso em 11 de março de 2021.

Fayyad, U., Piatetsky-Shapiro, G., e Smyth, P. (1996). From data mining to knowledge discovery in databases. AI Magazine, 17(3):37.

INEP. Enade: Perguntas frequentes. https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/perguntas-frequentes/exame-nacional-de-desempenho-dos-estudantes-enade. Acesso em 21 de Janeiro de 2021.

INEP. Exame nacional de desempenho dos estudantes (enade). https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/enade/enade. Acesso em 13 de janeiro de 2021.

INEP. Inep adia aplicação do enade 2020. http://inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/inep-adia-aplicacao-do-enade-2020/21206. Acesso em 25 de janeiro de 2021.

INEP. Nota técnica - cálculo da nota final do enade. https://download.inep.gov.br/educacao_superior/enade/notas_tecnicas/2019/nota_tecnica_n20-2019_CGCQES-DAES_calculo_NF_Enade.pdf. Acesso em 18 de janeiro de 2021.

Leitão, T., Moriconi, G., Abrão, M., e Silva, D. (2010). Uma análise acerca do boicote dos estudantes aos exames de avaliação da educação superior. Revista Brasileira de Educação, 15(43):21–44.

Lima, P. D. S., Ambrósio, A. P., Brancher, J. D., e Felix, I. (2018). SysEnade - Análise das questões de provas do Enade organizadas pelos Temas abordados. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 7(1):419.

Lima, P. d. S. N., Ambrósio, A. P. L., Ferreira, D. J., e Brancher, J. D. (2019). Análise de dados do Enade e Enem: uma revisão sistemática da literatura. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 24(1):89–107.

Miranda, G. J., Leal, E. A., Gama, M. A. F., e Miranda, A. B. d. (2018). Enade: Os estudantes estão motivados a fazê-lo? Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade (REPeC), 13.
Published
2021-07-20
CUNHA, Renan; SALES, Claudomiro; SANTOS, Reginaldo. Automatic Analysis with ENADE Microdata to Improve the Quality of Computer Science Courses. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 208-217. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15912.