Automated Analysis of Android Application Originality in Educational Context: A Systematic Mapping of the Literature
Abstract
Computing can be taught through teaching app development. Yet, the assessment of these apps as learning outcomes must consider 21th century skills, such as the ability to create original and innovative solutions. Typically, manually assessing the originality of an app may require considerable effort and domain experts in order to obtain valid results. Adopting automated approaches for analyzing originality can support the teacher. Thus, this article presents a systematic mapping of the literature on approaches to automatically analyze the originality of apps, seeking to present an overview on this topic and discuss possible paths within computing education.
Keywords:
App Inventor, Assessment, Creativity, Originality
References
Alves, N. da C., Gresse von Wangenheim, C., Alberto, Matheus, Martins-Pacheco, L. H. Uma Proposta de Avaliação da Originalidade do Produto no Ensino de Algoritmos e Programação na Educação Básica. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Online. 2020.
Alves, N. da C., Gresse von Wangenheim, C., Martins-Pacheco, L. H. Assessing Product Creativity in Computing Education: A Systematic Mapping Study. Informatics in Education, 20(1), 19-45, 2021.
Alves, N. da C., Gresse von Wangenheim, C., Martins-Pacheco, L. H., Borgatto, A. F. Existem concordância e confiabilidade na avaliação da criatividade de resultados tangíveis da aprendizagem de computação na Educação Básica? In: Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, Jataí, Goiás, 2021.
Amabile, T. M. Social psychology of creativity: A Consensual Assessment Technique. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 997-1013, 1982.
Beghetto, R. A. Large-scale assessments, personalized learning, and creativity: Paradoxes and possibilities. ECNU Review of Education, 2(3), 311-327, 2019.
Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M. and Rumble, M. Defining 21st Century Skills. Draft paper. Melbourne: The University of Melbourne, 2010.
Cavallo, D., Singer, H., Gomes, A., Bittencourt, I., Silveira, I. (2016). Inovação e Criatividade na Educação Básica: Dos conceitos ao ecossistema. Revista Brasileira de Informática na Educação, 24(2).
Hattie, J., Timperley, H. The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112, 2007.
Petersen, K., Vakkalanka, S., Kuzniarz, L. Guidelines for conducting systematic mapping studies in software engineering: An update. Information and Software Technology, 64, 1-18, 2015.
Resnick, M., Robinson, K. Lifelong kindergarten: Cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. MIT press, 2017.
Scaico, P. D., Lima, A. A., Silva, J. B. B., Azevedo, S., Paiva, L. F., Raposo, E. H., Alencar, Y., Mendes, J. P., Scaico, A.. Ensino de Programação no Ensino Médio: Uma Abordagem Orientada ao Design com a linguagem Scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação, 21(2), 2013.
Snyder, H. T., Hammond, J. A., Grohman, M. G., Katz-Buonincontro, J. Creativity measurement in undergraduate students from 1984–2013: A systematic review. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13(2), 133–143, 2019.
Vygotsky, L. S. Imaginação e criatividade na infância. Tradução de João Pedro Fróis. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.
Alves, N. da C., Gresse von Wangenheim, C., Martins-Pacheco, L. H. Assessing Product Creativity in Computing Education: A Systematic Mapping Study. Informatics in Education, 20(1), 19-45, 2021.
Alves, N. da C., Gresse von Wangenheim, C., Martins-Pacheco, L. H., Borgatto, A. F. Existem concordância e confiabilidade na avaliação da criatividade de resultados tangíveis da aprendizagem de computação na Educação Básica? In: Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, Jataí, Goiás, 2021.
Amabile, T. M. Social psychology of creativity: A Consensual Assessment Technique. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 997-1013, 1982.
Beghetto, R. A. Large-scale assessments, personalized learning, and creativity: Paradoxes and possibilities. ECNU Review of Education, 2(3), 311-327, 2019.
Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M. and Rumble, M. Defining 21st Century Skills. Draft paper. Melbourne: The University of Melbourne, 2010.
Cavallo, D., Singer, H., Gomes, A., Bittencourt, I., Silveira, I. (2016). Inovação e Criatividade na Educação Básica: Dos conceitos ao ecossistema. Revista Brasileira de Informática na Educação, 24(2).
Hattie, J., Timperley, H. The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112, 2007.
Petersen, K., Vakkalanka, S., Kuzniarz, L. Guidelines for conducting systematic mapping studies in software engineering: An update. Information and Software Technology, 64, 1-18, 2015.
Resnick, M., Robinson, K. Lifelong kindergarten: Cultivating creativity through projects, passion, peers, and play. MIT press, 2017.
Scaico, P. D., Lima, A. A., Silva, J. B. B., Azevedo, S., Paiva, L. F., Raposo, E. H., Alencar, Y., Mendes, J. P., Scaico, A.. Ensino de Programação no Ensino Médio: Uma Abordagem Orientada ao Design com a linguagem Scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação, 21(2), 2013.
Snyder, H. T., Hammond, J. A., Grohman, M. G., Katz-Buonincontro, J. Creativity measurement in undergraduate students from 1984–2013: A systematic review. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 13(2), 133–143, 2019.
Vygotsky, L. S. Imaginação e criatividade na infância. Tradução de João Pedro Fróis. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2014.
Published
2021-07-20
How to Cite
ALVES, Nathalia da Cruz; PEREIRA, Matheus A.; WANGENHEIM, Christiane G. von.
Automated Analysis of Android Application Originality in Educational Context: A Systematic Mapping of the Literature. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 218-227.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15913.
