Preliminary Evaluation of Online Environment Based on Digital Games: A Case Study in Learning Algorithms

  • Daniel Antonio Karling UNIOESTE
  • Claudia Brandelero Rizzi UNIOESTE
  • Rogério Luis Rizzi UNIOESTE

Abstract


Studies point out that the lack of motivation and previous knowledge for the students, and the use of inappropriate teaching material by the teacher, contribute to dropouts and failures in courses of Computing. This work reports a preliminary assessment of an online environment for learning algorithms based on digital games, developed from a didactic sequence based on the Meaningful Learning Theory, in order to advance the pertinent discussions and aiming to contribute to mitigate these problems. The results show that the environment has learning potential, with a score of 81 between 0 and 100, and motivation potential to continue learning algorithms, with an average of 3.1 on the likert scale (0-5).
Keywords: Algorithm learning environment, Digital games, Meaningful learning

References

Anderson, T. and Shattuck, J. (2012). Design-based research: A decade of progress ineducation research? Educational researcher, 41(1):16–25.

Annetta, L. A., Minogue, J., Holmes, S. Y., and Cheng, M.-T. (2009). Investigating the impact of video games on high school students’ engagement and learning aboutgenetics.Computers & Education, 53(1):74–85.

Ausubel, D. P. (2000).Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva, volume 1. Lisboa: Plátano

Barbosa, L. S., Fernandes, T. C., and Campos, A. M. (2011). Takkou: Uma ferramenta proposta ao ensino de algoritmos. InXVIII Workshop sobre Educação em Computação.

Battistella, P., von Wangenheim, C., and Fernandes, J. M. (2014). Como jogos educacionais são desenvolvidos? uma revisão sistemática da literatura. In Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação, pages 159–168. SBC

da Silva, T. R., Medeiros, T. J., and Aranha, E. H. d. S. (2014). Jogos digitais para ensinoe aprendizagem de programação: uma revisão sistemática da literatura. In Brazilian Symposium on Computers in Education (SBIE), volume 25, page 692.

Dantas, I., Neto, J., Silva, L., Neto, L., Lima, D., Scaico, P., and Costa, T. (2019). Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o jogo robotizen: um relato de experiência. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação,pages 51–60. SBC.

de Oliveira, M., de Souza, A., Ferreira, A., and Barreiros, E. (2014). Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o scratch: um relato de experiência. In Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação, pages 239–248. SBC.

Debabi, W. and Bensebaa, T. (2016). Using serious game to enhance learning and teachingalgorithmic. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 12(2).

Debabi, W. and Champagnat, R. (2017). Towards architecture for pedagogical and gamescenarios adaptation in serious games. International Association for Development ofthe Information Society

Fitchat, L. and Jordaan, D. (2016). Ten heuristics to evaluate the user experience of seriousgames. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, 2(8):209–225

Giraffa, M. M. and da Costa Mora, M. (2016). Evasão na disciplina de algoritmo e programação: um estudo a partir dos fatores intervenientes na perspectiva do aluno. In Congresos CLABES.

Girard, C., Ecalle, J., and Magnan, A. (2013). Serious games as new educational tools:how effective are they? a meta-analysis of recent studies. Journal of Computer AssistedLearning, 29(3):207–219.

Hamari, J., Shernoff, D. J., Rowe, E., Coller, B., Asbell-Clarke, J., and Edwards, T.(2016). Challenging games help students learn: An empirical study on engagement, flow and immersion in game-based learning. Computers in human behavior, 54:170–179.

Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., and Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27.

Miljanovic, M. A. and Bradbury, J. S. (2018). A review of serious games for programming. In Joint International Conference on Serious Games, pages 204–216. Springer.

Moreira, M. A. (2010). O que ́e afinal aprendizagem significativa? 2010 Aula Inaugural do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais, Instituto de Física,Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, 23.

Netto, D., Medeiros, L. M., de Pontes, D., and de Morais, E. (2017). Game logic: Um jogo para auxiliar na aprendizagem de lógica de programação. In Anais do XXV Workshop sobre Educação em Computação. SBC

Oliveira, W., Neto, S., da Silva Junior, C. G., and Bittencourt, I. I. (2015). Avaliação de jogos educativos: Uma abordagem no ensino de matem ́atica. In Brazilian Symposium on Computers in Education (SBIE), page 657

Petrovskaya, E. (2019). Not all fun and games: The design and evaluation of a game to increase intrinsic motivation in learning programming. University College London

Prensky, M. (2001). Digital Game-based Learning. McGraw-Hill.

Raabe, A. L. A., Brackmann, C. P., and Campos, F. R. (2018). Currículo de referência em tecnologia e computação: da educação infantil ao ensino fundamental. Centro de Inovação para a Educação Básica -CIEB. Disponível em: curriculo.cieb.net.br.

Santos, W. and Alves, L. (2018). Uma taxonomia avaliativa para jogos digitais educacionais. In Proceedings of SBGames 2018.

Shahid, M., Wajid, A., Haq, K. U., Saleem, I., and Shujja, A. H. (2019). A review of gamification for learning programming fundamental. In 2019 International Conferenceon Innovative Computing (ICIC), pages 1–8. IEEE.

Souza, M. and França, C. (2016). O que explica o sucesso de jogos no ensino de engenharia de software? uma teoria de motivação. In Anais do XXIV Workshop sobre Educação em Computação, pages 260–269. SBC.

Vahldick, A., Mendes, A. J., and Marcelino, M. J. (2017). Dynamic difficulty adjustment through a learning analytics model in a casual serious game for computer programming learning. EAI Endorsed Transactions on Serious Games, 4(13).

Zorzo, A. F., Nunes, D. J., Matos, E. d. S., Steinmacher, I. F., Leite, J. C., De Araujo,R. M., Correia, R. C. M., and Martins, S. e. L. (2017). Referenciais de formação para os cursos de graduação em computação.
Published
2021-07-20
KARLING, Daniel Antonio; RIZZI, Claudia Brandelero; RIZZI, Rogério Luis. Preliminary Evaluation of Online Environment Based on Digital Games: A Case Study in Learning Algorithms. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 288-297. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15920.