How to Teach Computer Science to Children? Trends and Research Gaps in the Area

Abstract


The teaching of computer skills at school has been increasingly debated as a topic, once it became the focus of recent educational policies. At the same time, strategies and courseware for its implementation have also been investigated. In this context, this article intends to explain how to promote computer skills in elementary education based in a systematic review of its literature, both national and international wise. This research is specially dedicated to the effects of promoting activities plugged, unplugged and hybrid activities for young students, while indicating trends in this matter as well gaps that may be filled by future research on this field.
Keywords: Computing in Basic Education, Computational Thinking, Courseware, Elementary School

References

AVILA, Christiano et al. Metodologias de Avaliação do Pensamento Computacional: uma revisão sistemática. In: Anais do SBIE, 2017

BRACKMANN, C.P; BARONE, D. A. C; CASALI, A; GONZÁLEZ, M.R. Panorama global da adoção do pensamento computacional. In: RAABE, A., ZORZO, A. F; BLIKSTEIN. (Org) Computação na Educação Básica: Fundamentos e Experiências. Porto Alegre: Penso, 2020

CIEB. Currículo de Referência em Tecnologia e Computação. 2018. Disponível em: <https://curriculo.cieb.net.br>. Acesso em 20 de mar. 2021

KITCHENHAM, B. and CHARTERS, S.: Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report..

MEC. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase>. Acesso em 20 de mar. 2021.

MORAIS, E. V. D.; SOUZA, M. B. B. Contribuições e Desafios da Computação Desplugada: Um Mapeamento Sistemático. RENOTE, v. 17, n. 1, 2019

RAABE, A; COUTO, N.E.R; BLIKSTEIN, P; Diferentes abordagens para a computação na educação básica. In: RAABE, A., ZORZO, A. F; BLIKSTEIN. (Org) Computação na Educação Básica: Fundamentos e Experiências. Porto Alegre: Penso, 2020.

RODRIGUES, S.; ARANHA, E.; SILVA, T. R. Computação Desplugada no Ensino de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura. In: Anais do SBIE, 2018

SBC. Diretrizes para ensino de Computação na Educação Básica. 2019. Disponível em: <https://www.sbc.org.br/educacao/diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica>. Acesso em 20 de mar. 2021

SCHNEIDER, G.; BERNARDINI, F.; BOSCARIOLI, C.. Ensino do Pensamento Computacional por meio de Internet das Coisas: Possibilidades e Desafios. In: Anais do SBIE, 2019.

SOUZA, D. S.; DIAS, J.; SANTOS, K. S.. “Não ligue o computador”: a Computação Desplugada como Estratégia Metodológica para o desenvolvimento do Pensamento Computacional na Educação Básica – Uma Revisão Sistemática da Literatura. RENOTE, v. 17, n. 3, 2019

WING, Jeannette M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33-35, 2006.
Published
2021-07-20
SANTOS, Aline de S. M. dos; PEREIRA, Wellington G.; FRANÇA, Rozelma Soares de. How to Teach Computer Science to Children? Trends and Research Gaps in the Area. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 298-307. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15921.