Understanding the philosophy of technology in computing courses. A study in the northern region of Brazil.
Abstract
This paper aims to discuss the teachers' perception regarding the concept of Technology; asking: Do courses in the computing have subjects with syllabus that promote the training of professionals who can understand the aspect of technology that degrades the human, agency behaviors and impact on the processes of subjectivity? A qualitative and quantitative method was used, with the exclusion criterion of courses with grades lower than 4 in the MEC (Ministry of Education) assessment process in the last 3 years and which are not Bachelor's or Bachelor's degrees, the data analysis was conducted under the view of Borgmann, alluding to your ideas with the results obtained. The final results showed that teachers, in general, denote an uncritical view of technology and that disciplines on Technology and Society have syllabus that are distant from the objectives proposed by item II of Art. 4 of resolution CNE / CES 5/2016, culminating in the reaffirmation of the current technological model.
References
Brasil. Ministério da Educação. E-MEC: Instituições de Educação Superior e cursos cadastrados [Internet]. Brasília: Ministério da Educação 2017. Disponível em: http://www.emec.gov.br acesso em 08 out. 2020.
Ellul, J. The technological society. New York: Vintage Books, 1964.
Ellul, Jacques. A traição pela tecnologia. Promoção: Rerun Productions. Amsterdã. Disponível em: jacquesellulbrasil.wordpress.com/2011/12/01/236/. Acesso em 11/08/2019.
Feenberg, A. O que é filosofa da tecnologia? Conferência, University of Komaba/Japão, jun. 2003. Tradução de Agustín Apaza, Disponível em: < https://www.sfu.ca/~andrewf/Feenberg_OQueEFilosofiaDaTecnologia.pdf >. Acesso em: 08 ago. 2019.
Marin, Alda Junqueira. Formação de professores: novas identidades, consciência e subjetividade. In: TIBALLI, Elianda F. Arantes, CHAVES, Sandramara Matias (orgs.). Concepções e práticas de formação de professores diferentes olhares Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
Ricardo, e. C.; Custódio, J. F.; Rezende Junior, M. F. A tecnologia como referência dos saberes escolares: perspectivas teóricas e concepções dos professores de Ensino de Física, Porto Alegre, v. 29, n. 1, p. 135-147, mar. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbef/v29n1/a20v29n1.pdf >. Acesso em: 10 ago. 2019.
Rüdiger, Francisco. Martin Heidegger e a questão da técnica: Prospectos acerca do futuro do homem. Porto Alegre: Editora Sulina, 2ª edição – 2014.
SBC. Currículo de Referência da SBC para cursos de Graduação em Bacharelado em Ciência da Computação e Engenharia da Computação (CR05), (2005). Disponível em https://goo.gl/VL7dcD. Último acesso em: 08 Mar. 2021
