Teaching knowledge in Computer Studies: analysis of pedagogical projects for courses

  • Adão Caron Cambraia IFFar http://orcid.org/0000-0002-8256-4007
  • Márcia Adriana Rosmann IFFar
  • Pauleany Simões de Morais IFRN
  • Pietro Matheus Bompet Fontoura Alves UFBA
  • Uianes Luiz Rockenbach Biondo UFSM

Abstract


The paper aims to analyze the conceptions of teaching knowledge in the Pedagogical Course Projects (PPC) of Computer Science Degree (LC) in the states of Rio Grande do Sul, Santa Catarina, Paraná, and Bahia. The courses and states were chosen according to the performance of the authors in these regions and documentary research were used as a methodological approach. The analysis was carried out from seven PPC, using Content Analysis, in order to contemplate: pre-analysis; exploration of the material; and treatment of results. The results show a lack of theoretical references and questions about knowledge.
Keywords: Computing, teacher training, professional qualification

References

Brasil. (2015). Resolução CNE/CP nº 2, de 1 de julho de 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=136731-rcp002-15-1&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192, Acesso em 02 set. 2020

Cambraia, A. C.; Zanon, L. B. (2018). Desenvolvimento Profissional Docente numa Licenciatura: interlocuções sobre o projeto integrador. In: Revista Brasileira de Educação, v.23. Doi: https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230043

Cambraia, A. C.; Morais, P. S.; OLIVEIRA, W. (2020). Saberes docentes: desafios na Licenciatura em Computação. In: CRUZ, G. B.; GABRIEL, C. T.; VASCONCELLOS, M. AZEVEDO, P. B. Livro 1 - Didática(s) entre diálogos, insurgências e políticas. XX ENDIPE – Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino.| Rio, 2020.

Claretiano. (2017). Projeto Pedagógico de Curso – Licenciatura em Computação. Disponível em: https://claretiano.edu.br/graduacao/computacao. Acesso em: 02 set. 2020.

Contreras, J. (2012). A autonomia de professores. 2ª ed. São Paulo: Cortez.

Gauthier, C. et al. 2013. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3ª ed. Ijuí: UNIJUÍ.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. 4ª ed. São Paulo: Atlas.

Kohler, M. J., Mishra, P. 2008. Introducing TPCK. In J. A. Colbert, K. E. Boyd, K. A. Clark, S. Guan, J. B. Harris, M. A. Kelly & A. D. Thompson (Eds.), Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge for Educators (pp. 1–29). New York: Routledge.

Ifba. (2015). Projeto Pedagógico de Curso – Licenciatura em Computação. Disponível em: https://portal.ifba.edu.br/ead/cursos/licenciatura/computacao/documentos /licenciatura_computacao_ead_final_fev_15.pdf, Acesso em: 02 set. 2020.

Iffar. (2014). Projeto Pedagógico de Curso – Licenciatura em Computação. Disponível em: https://www.iffarroupilha.edu.br/projeto-pedagógico-de-curso/campus-santo-augusto. Acesso em 02 set. 2020.

IFSul. 2018. Projeto Pedagógico de Curso – Licenciatura em Computação. Disponível em: http://intranet.ifsul.edu.br/catalogo/curso/120. Acesso em 02 set. 2020.

Schön, D. (1992). Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote.

Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional. 14 ed. Petrópolis/RJ: Vozes.

Tardif, M. (2000). Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários: elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. In: Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr. Nº 13.

Ufba. 2010. Projeto Pedagógico de Curso – Licenciatura em Computação. Disponível em: https://blog.ufba.br/liccomp/. Acesso em 02 set. 2020.

Ufsm. (2015). Projeto Pedagógico de Curso – Licenciatura em Computação. Disponível em: https://www.ufsm.br/cursos/graduacao/educacao-a-distancia/computacao/ projeto-pedagogico. Acesso em 02 set. 2020.

UFPR. (2014). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Computação. Disponível em: https://profjefer.files.wordpress.com/2014/02/ppc-liccomputacao2016-palotina-1.pdf. Acesso em 02 set. 2020
Published
2021-07-20
CAMBRAIA, Adão Caron; ROSMANN, Márcia Adriana; MORAIS, Pauleany Simões de; ALVES, Pietro Matheus Bompet Fontoura; BIONDO, Uianes Luiz Rockenbach. Teaching knowledge in Computer Studies: analysis of pedagogical projects for courses. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 418-427. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15933.