Comparison between the international and Brazilian panorama on Teaching and Learning Introductory Programming in Higher Education

Abstract


Introductory programming courses are part of the curricula of several undergraduate degrees. However, the understanding of the main problems experienced by students and teachers are still diffuse. This tertiary study aims to verify to what extent the teaching and learning challenges of introductory programming in Brazil and abroad are aligned, contributing to defining solutions adequate to the national context. To reach this goal, two systematic literature reviews (SLR) on this theme were analyzed - one international and one national. The results indicate that problem solving in programming appears as a crucial concept for the introduction to programming. National studies (Brazil) reinforce basic knowledge as important deficit, and both SRL reinforce the need for further studies on methods and tools for teaching programming.
Keywords: Introductory Programming, Teaching, Learning

References

Almeida, T. O., e Netto, J. F. De M. (2015). “Robótica Pedagógica Aplicada ao Ensino de Programação: Uma Revisão Sistemática da Literatura”. In Anais do 26 Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 597-606.

Aureliano, V. C. O., e Tedesco, P. C. de A. R. (2012). “Ensino-aprendizagem de Programação para Iniciantes: uma Revisão Sistemática da Literatura focada no SBIE e WIE”. In Anais do 23 Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.

Barbosa, A., Correia, A., Costa, D., e Costa, E. (2015). “Um mapeamento sistemático sobre analisadores de código em disciplinas de programação”. In Anais do 26 Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 1235-1244.

Bennedsen J., e Caspersen, M. E. (2007). “Failure rates in introductory programming”, ACM SIGCSE Bull., vol. 39, no. 2, p. 32–36.

Da Silva, T. R., Medeiros, T. J. T. J., e Aranha, E. (2014). “Jogos Digitais para Ensino e Aprendizagem de Programação: uma Revisão Sistemática da Literatura”. In Anais do 25o Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 692-701.

Francisco, R. E., Júnior, C. X. P., e Ambrósio, A. P. (2016). “Juiz Online no ensino de Programação Introdutória - Uma Revisão Sistemática da Literatura”. In Anais do 27o Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 11-20.

Gomes, A., e Mendes, A. J. (2015). “A teacher’s view about introductory programming teaching and learning: Difficulties, strategies and motivations”. In Proceedings - Frontiers in Education Conference, FIE.

Henrique, M. S., e Tedesco, P. C. de A. R. (2017). “Uma Revisão sistemática da Literatura sobre conhecimentos, habilidades, atitudes e competências desejáveis para auxiliar a aprendizagem de programação”. In Anais dos Workshops do VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2017), p. 1162-1171.

Kinnunen, P. (2009). “Challenges of teaching and studying programming at a University of Technology—Viewpoints of students, teachers and the University”, Tese de doutorado, Dept. Comput. Sci. Eng., Helsinki Univ. Technol., Espoo, Finland.

Lahtinen, E., Ala-Mutka, K., e Järvinen, H.-M. (2005). “A study of the difficulties of novice programmers”, ACM SIGCSE Bulletin, v. 37, n. 3, p. 14–18.

Medeiros, R. (2019). “Hello, world: uma análise sobre dificuldades no ensino e aprendizagem de introdução à programação nas universidades”. Tese de doutorado - Universidade Federal de Pernambuco. Recife, PE.

Medeiros, R., Ramalho, G., e Falcão, T. (2018) “Systematic Literature Review on Teaching and Learning Introductory Programming in Higher Education”, IEEE Transaction on Education, Volume 62, Issue 2, p. 77-90.

Medeiros, R. P., Falcão, T. P., Ramalho, e Lisboa, G. (2020). “Ensino e Aprendizagem de Introdução à Programação no Ensino Superior Brasileiro: Revisão Sistemática da Literatura”. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), p. 186-190.

Ortiz, J., Pereira, R. (2019). “Ten Years of Initiatives to Promote Computational Thinking: A Systematic Mapping Study”, Journal on Computational Thinking (JCThink), v.3, n.1, p. 95-110.

Ramos, V., Freitas, M., Galimbert, M., Mariani, A. C., e Wazlawick, R. (2015). “A Comparação da Realidade Mundial do Ensino de Programação para Iniciantes com a Realidade Nacional: Revisão sistemática da literatura em eventos brasileiros”. In Anais do 26 Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 318-327.

Robins, A., Rountree, J., e Rountree, N. (2003). “Learning and Teaching Prgramming : A Review and Discussion”, Computer Science Education, vol. 13, n. 2, p. 133-172.

Scaico, A., e Scaico, P. D. (2016). “Uso de Jogos em Cursos Introdutórios de Programação no Ensino Superior na Área de Computação: Uma Revisão Sistemática”. In Anais do 27 Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 549-558.

Silva, P., Cavalcante, M. T. C., Fechine, J., e Costa, E. (2015). “Um Mapeamento Sistemático sobre Iniciativas Brasileiras em Ambientes de Ensino de Programação”. In Anais do 26o Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, p. 367-375.

Teague, D. (2011). “Pedagogy of introductory computer programming: A people-first approach”. Dissertação de mestrado, Dept. Inf. Syst., Queensland Univ. Technol., Brisbane, QLD, Australia.

Vihavainen, A., Airaksinen, J. e Watson, C. (2014). “A systematic review of approaches for teaching introductory programming and their influence on success”. In Proc. ICER, Glasgow, U.K., p. 19–26.

Wing, J. (2006). “Computational thinking”. Commun. ACM, v. 49, p. 33–35.
Published
2021-07-20
MEDEIROS, Rodrigo Pessoa; FALCÃO, Taciana Pontual; RAMALHO, Geber Lisboa. Comparison between the international and Brazilian panorama on Teaching and Learning Introductory Programming in Higher Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 478-487. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15939.