Battleships: A Digital Game for the Development of Computational Thinking in Elementary School

  • Júlia Veiga da Silva UFPel
  • Yuri Silva Rosa UFPel
  • Luciana Foss UFPel
  • Simone André da Costa Cavalheiro UFPel

Resumo


Computational Thinking is a method used to solve problems, based on the fundamentals and techniques of Computer Science, which is present in the norms on computing in Basic Education (complement to the BNCC). In a few years, schools should be implementing such norms. Thus, it is essential that didactic resources, tools, as well as adequate training be made available to the school network. Therefore, in order to contribute to this, this work proposes a digital game that deals with the organization and searches for information, in order to introduce some concepts and techniques of Computational Thinking; and it reports the results of training Basic Education teachers in the proposed activity.

Referências

Bakala, E., Gerosa, A., Hourcade, J. P., and Tejera, G. (2021). Preschool children, robots, and computational thinking: A systematic review. International Journal of Child Computer Interaction, 29:100337.

Barr, V. and Stephenson, C. (2011). Bringing computational thinking to K-12: What is involved and what is the role of the computer science education community? Acm Inroads, 2(1):48–54.

Bell, T., Witten, I. H., Fellows, M., Adams, R., and McKenzie, J. (2005). Computer Science Unplugged: An enrichment and extension programme for primary-aged children.

Brazil (2017). Base Nacional Comum Curricular. [link]. Online. Accessed: 2022-07-09.

Brazil (2022). Normas sobre Computação na Educação Básica. [link]. Online. Accessed on July 2022.

Dutra, T., Felipe, D., Gasparini, I., and Maschio, E. (2021). Super ThinkWash: Um Jogo Digital Educacional inspirado na vida real para desenvolvimento do Pensamento Computacional em crianças. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 292–303, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Figueiredo, L., Barbosa, M., Silva, E., Júnior, J. P., Rebouças, A. D., and Neto, I. P. (2021). Ensinando sobre Representação de Imagens: Experiência no Projeto Computação Plugada com o Aplicativo Pixel. In Anais Estendidos do I Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 09–10, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

França, R. and Tedesco, P. (2019). Pensamento Computacional: Panorama dos Grupos de Pesquisa no Brasil. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 30, page 409.

Grebogy, E. C., Santos, I., and Castilho, M. A. (2021). Computação Desplugada no Ensino Fundamental I: Um Mapeamento Sistemático de Literatura. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 953–964. SBC.

Henriques, H., Mandoju, J., Delgado, C., and Xexéo, G. (2021). Léo & Maya: um jogo para auxiliar no ensino de pensamento computacional. In Anais Estendidos do XX Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 705–708, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

ISTE, C. (2011). Computational Thinking in K–12 Education leadership toolkit. Computer Science Teacher Association: [link]. adresinden alındı.

ISTE, I. and CSTA, C. (2011). Operational definition of computational thinking for K-12 education. National Science Foundation.

Noemí, P.-M. and Máximo, S. H. (2014). Educational games for learning. Universal Journal of Educational Research, 2(3):230–238.

Sousa, L. L., Farias, E. J., and Carvalho, W. V. (2020). Programação em blocos aplicada no ensino do pensamento computacional: Um mapeamento sistemático. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1513–1522. SBC.

Technologies, U. (2022). Unity real-time development platform – 3D, 2D, VR, and AR engine. Available at: http://unity.com/. Accessed: 2022-07-04.

Veiga Lima, R. and Rebouças, A. D. (2021). Computação Plugada Ordenação: Um Aplicativo para Ensinar sobre Algoritmos de Ordenação na Educação Básica. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1174–1185. SBC.

Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Publicado
06/08/2023
Como Citar

Selecione um Formato
SILVA, Júlia Veiga da; ROSA, Yuri Silva; FOSS, Luciana; CAVALHEIRO, Simone André da Costa. Battleships: A Digital Game for the Development of Computational Thinking in Elementary School. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 373-383. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.229541.