Use of animations to support the teaching of computer networks discipline

  • Elton Tanamati UEM
  • Luciana Andréia Fondazzi Martimiano UEM

Abstract


Computer networks have become fundamental to the communication process of the present world; systems that were based only on a single computer came to be constituted by a set of computers that work together and communicate by computer networks. With this progress, understanding computer networks and its operation has become a subject amply discussed in the curriculum of courses in the area of technology, and problems related to teaching and learning have become more apparent. Then, it is necessary to use resources that help teachers' work, making the process of teaching and learning more effective. This paper presents how animations can be used to teach computer networks. Thus, the teachers can complement their teaching techniques and the students can understand and assimilate better the contents of this discipline.

References

CANTÚ, E.; FARINES, J. M. (2006). Ambiente Web para Auxílio ao Ensino-Aprendizagem de Redes de Computadores. Artigo científico. Centro Federal de Educação Tecnológica de Santa Catarina. Departamento de Automação e Sistemas. Universidade Federal de Santa Catarina.

MEDEIROS FILHO, D. A.; MEDEIROS, A. X. R (2011). O Processo de Ensino e Aprendizagem na Área Tecnológica. XXXIX Congresso Brasileiro de Educação em engenharia, Blumenau, SC.

MENDES, A. C. (2011). Concebendo uma Hiper-Aula para a produção de Hiper-Aulas. Trabalho de Conclusão de Curso. Centro de Tecnologia. Departamento de Informática. Universidade Estadual de Maringá.

Net-Seal (2013). [link]. Acesso em: Maio de 2013.

SOUZA, A. C. E. (2011). Uso de animação digital para o ensino da disciplina de redes de computadores. Trabalho de Conclusão de Curso. Centro de Tecnologia. Departamento de Informática. Universidade Estadual de Maringá.
Published
2013-07-23
TANAMATI, Elton; MARTIMIANO, Luciana Andréia Fondazzi. Use of animations to support the teaching of computer networks discipline. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 21. , 2013, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 527-532. ISSN 2595-6175.