Computational Thinking and Early Childhood Education: a didactic possibility in light of Unplugged Computing

  • Amanda Sales Pereira UFPE
  • Mirtes Ribeiro de Lira UFPE

Abstract


This article, an excerpt from our master's degree research in Education, aimed to investigate the insertion of computational thinking in Early Childhood Education, through unplugged computing in a school in the Municipal Education Network of the Municipality of Jaboatão dos Guararapes/PE. We used as methodology the application of a semi-structured questionnaire, the application of unplugged activities and content analysis. Among the results obtained, we indicate that the unplugged activities favored the identification of computational thinking, stimulated their creativity, critical analysis of the problem situation and solutions for it, reinforcing the idea of the importance of pedagogical practices in Early Childhood Education that develop computational thinking in light of unplugged computing.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1979. BRACKMAN, C. Desenvolvimento do Pensamento Computacional através de Atividades Desplugadas na Educação Básica. 2017. 224F. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: [link] Acesso em: 27/04/2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: [link]. Acesso em: 28 mar. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Computação, complemento à BNCC. Brasília: MEC, 2022. Disponível em: [link]. Acesso em: 28 mar. 2023.

PAPERT, S. M. LOGO: Computadores e Educação. São Paulo, Editora Brasiliense, 1985. Tradução e prefácio de José A. Valente, da Unicamp, SP.

SILVA, S. F.; FERREIRA, A.; SOUZA, A. A.; GALDINO, E., OLIVEIRA, M. L. S.; NETO, S.; OLIVEIRA, W. (2015) Relato de experiência de ensino de computaçao no ensino fundamental em estágio supervisionado da universidade de Pernambuco no campus Garanhuns. In 23º Workshop sobre Educação em Computação. 1–10.
Published
2024-07-21
PEREIRA, Amanda Sales; LIRA, Mirtes Ribeiro de. Computational Thinking and Early Childhood Education: a didactic possibility in light of Unplugged Computing. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 32. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 376-385. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2024.3083.