Analysis of Student Dropout in the Computer Science Teacher Education Program
Abstract
The lack of a proper background in logic and mathematics by students in Computing Licenciate and the volume of new ideas required of them in the first semesters of the course appear as the main reasons behind the high dropout rates. However, studies conducted rarely propose solutions. Through questionnaires given to teachers and students in the course, the current paper collects data about the perceptions of both groups at the Universidade Federal Rural de Pernambuco, and identifies a few problems that can be solved as a way to lower the dropout rates. Solutions are offered, and can be used in other institutions that face the same dropout problem.
References
dos Santos, R. P. and Costa, H. A. X. (2006). Análise de metodologias e ambientes de ensino para algoritmos, estruturas de dados e programação aos iniciantes em computação e informática. INFOCOMP, 5(1):41–50.
França, R. and Tedesco, P. (2015). Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica no brasil. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 4, page 1464.
Gomes, A., Henriques, J., and Mendes, A. (2008). Uma proposta para ajudar alunos com dificuldades na aprendizagem inicial de programação de computadores. Educação, Formação & Tecnologias-ISSN 1646-933X, 1(1):93–103.
Júnior, J. and Rapkiewicz, C. E. (2004). O processo de ensino-aprendizagem de fundamentos de programação: uma visão crítica da pesquisa no brasil. In Anais do XII Workshop sobre Educação em Computação (SBC).
Prietch, S. S. and Pazeto, T. A. (2009). Análise, sugestões e perspectivas de um curso de licenciatura em informática. XVII WEI/CSBC, Bento Gonçalves/RS.
Prietch, S. S. and Pazeto, T. A. (2010). Estudo sobre a evasão em um curso de licenciatura em informática e considerações para melhorias. WEIBASE, Maceió/AL.
SILVA, I., Silva, I. M. M., and Santos, M. S. (2009). Análise de problemas e soluções aplicadas ao ensino de disciplinas introdutórias de programação. Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife–PE.
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning.
