Study, Research, and Extension Group in Robotics and Automation as a Motivational Factor for Computer Science Students

  • Matheus E. Franco IFSULDEMINAS
  • Breno M. Barra IFSULDEMINAS
  • Rosana A. Moreira IFSULDEMINAS
  • Caio C. Dias IFSULDEMINAS

Abstract


In Computer courses the difficulties encountered by students and the high dropout rates are notorious. Thus, it is necessary to develop activities that privilege the contemporary scenario with the objective of motivating and externalizing the students' creativity. This paper describes the creation and implementation of a study, research and extension group in robotics and automation using the Arduino and the LEGO Mindstorms robotics kit. The results show that the proposal can be an interesting resource to develop in academics computational communities in view of the high agreement obtained.

References

Aguiar, Y. Q., Maciel, B. K., Matos, S. D. G., Soares, L. B. and Oliveira, V. M. (2015). Introdução à Robótica e Estímulo à Lógica de Programação no Ensino Básico Utilizando o Kit Educativo LEGO® Mindstorms. In Anais dos Workshops do CBIE.

Banzi, M. (2011). Primeiros passos com o Arduino. São Paulo: Novatec, p. p1.

Barker, L. J., McDowell, C. and Kalahar, K. (2009). Exploring factors that influence computer science introductory course students to persist in the major. In ACM SIGCSE Bulletin. ACM.

Baum, D. (2013). Dave Baum’s Definitive Guide to Lego Mindstorms. APress.

Bloom, B. S., Krathwohl, D. R. and Masia, B. B. (1984). Bloom taxonomy of educational objectives. Pearson Education.

BRASIL (2011). Plano Nacional de Extensão Universitária.

Cavalcante, M. M., Silva, J. L. de S., Viana, E. C. and Dantas, J. R. (2014). A plataforma Arduino para fins didáticos: estudo de caso com recolhimento de dados a partir do PLX-DAQ. In XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC 2014), Brasília, DF.

Cisco (2016). The Network Skills in Latin America - White Paper.

Correll, N., Wing, R. and Coleman, D. (2013). A one-year introductory robotics curriculum for computer science upperclassmen. IEEE Transactions on Education, v. 56, n. 1, p. 54–60.

Csikszentmihalyi, M. and Wong, M. M. (2014). Motivation and academic achievement: The effects of personality traits and the quality of experience. Applications of flow in human development and education. Springer. p. 437–465.

Felder, R. M. and Silverman, L. K. (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Engineering education, v. 78, n. 7, p. 674–681.

Hoed, R. M. (2017). Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de computação - Dissertação (mestrado) - UNB.

INEP (2014). Censo da Educação Superior - Resumo Técnico.

Jamieson, P. (2010). Arduino for teaching embedded systems. are computer scientists and engineering educators missing the boat? Proc. FECS, p. 289–294.

Keller, J. M. (2009). Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. Springer Science & Business Media.

Lessa, V., Forigo, F., Teixeira, A. and Licks, G. P. (2015). Programação de Computadores e Robótica Educativa na Escola: tendências evidenciadas nas produções do Workshop de Informática na Escola. In Anais do Workshop de Informática na Escola. CBIE.

Maia, L. D. O., Da Silva, V. J., Rosa, R. E. V. de S., De Lucena Junior, V. F. and De Queiroz Neto, J. P. (2008). A Robótica como Ambiente de Programaç ao Utilizando o Kit Lego Mindstorms. In Simposio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE.

Monteiro, D., Bremgartner, V., Lima, H. and Salgado, N. (2016). Uma Experiência do Uso Do Hardware Livre Arduino no Ensino De Programação De Computadores. In Anais do Workshop de Informática na Escola. CBIE.

Oliveira Maia, R., Da Silva, F. A., Pazoti, M. A., De Almeida, L. L. and Pereira, D. R. (2014). DESENVOLVIMENTO DE UM DISPOSITIVO PARA APOIO AO ENSINO DE COMPUTAÇÃO E ROBÓTICA. Colloquium Exactarum, v. 6, n. 2.

Pimentel, C., Sampaio, F. and Revoredo, K. (2015). Mecatrônica educacional apoiando o aprendizado de conceitos de física e matemática: Um estudo de caso. In Anais do Workshop de Informática na Escola.. CBIE.

Ribeiro, P. C., Martins, C. B. and Bernardini, F. C. (2011). A Robótica como Ferramenta de Apoio ao Ensino de Disciplinas de Programação em Cursos de Computação e Engenharia. In Anais do Workshop de Informática na Escola. CBIE.

Rocha, F. S., Maranghello, G. F. and Lucchese, M. M. (2013). Acelerômetro eletrônico e a placa Arduino para ensino de física em tempo real. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 31, n. 1, p. 98–123.

Ryan, R. M. and Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary educational psychology, v. 25, n. 1, p. 54–67.

Savi, R., Von Wangenheim, C. G., Ulbricht, V. and Vanzin, T. (2010). Proposta de um modelo de avaliação de jogos educacionais. RENOTE, v. 8, n. 3.

Silva, T. S. C., Tedesco, P. C. and Melo, J. C. B. (2014). A importância da motivação dos estudantes e o uso de técnicas de engajamento para apoiar a escolha de jogos no ensino de programação. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.

Somyürek, S. (2015). An effective educational tool: construction kits for fun and meaningful learning. International Journal of Technology and Design Education, v. 25, n. 1, p. 25–41.

Williams, A. B. (2003). The qualitative impact of using LEGO MINDSTORMS robots to teach computer engineering. IEEE Transactions on Education, v. 46, n. 1, p. 206.

Zanetti, H. and Oliveira, C. (2015). Práticas de ensino de Programação de Computadores com Robótica Pedagógica e aplicação de Pensamento Computacional. In Congresso Brasileiro de Informática na Educação.
Published
2018-07-26
FRANCO, Matheus E.; BARRA, Breno M.; MOREIRA, Rosana A.; DIAS, Caio C.. Study, Research, and Extension Group in Robotics and Automation as a Motivational Factor for Computer Science Students. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 26. , 2018, Natal. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 59-68. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2018.3485.