Using Scratch to Introduce Programming Logic Concepts: An Experience Report
Abstract
Learning programming is not a simple task for most of the students of the technical and superior courses in Informatics. This difficulty is reflected in the high rates of avoidance and disapproval in the introductory programming disciplines. Among the factors that influence the low performance of students and their difficulties in assimilating the contents of programming, the precarious logical-mathematical background of the students and the lack of previous experience in programming stand out. In order to promote a first contact with the students' programming, before the beginning of the classes, an extension project was carried out at the IFBA, Jacobina campus, where the students entering the Subsequent Information Technology Course participated in an introductory programming course, using the Scratch tool. This article reports on the effects of the project execution in relation to the failure rates in the Course of Programming of the said course in the second semester of 2017.
References
DIAS, K. e SERRÃO, M. A Linguagem Scratch no Ensino de Programação: Um Relato de Experiência com Alunos Iniciantes do Curso de Licenciatura em Computação. In: XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2014, Brasília, DF. Disponível em: [link].
FERREIRA, A. C. et al. Hello World: relato de experiência de um curso de iniciação à programação. In: V Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 2016, Uberlândia – MG. Disponível em: [link].
FARIAS, Carina Machado de et al. Uso de estratégias alternativas para o ensino de lógica de programação: relato de experiência em Jacobina, Bahia. In: XVII ESCOLA REGIONAL DE COMPUTAÇÃO BAHIA ALAGOAS SERGIPE (ERBASE) / WORKSHOP DE EDUCAÇÃO E INFORMÁTICA BAHIA-ALAGOAS-SERGIPE (WEIBASE), 2017, Cruz das Almas - BA. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 Nov. 2017.
FRIEDRICH, R. V. et al. Proposta metodológica para a inserção ao ensino de lógica de programação com logo e lego mindstorms. In XXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2012, Rio de Janeiro - RJ. Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Porto Alegre: SBC, 2012. Vol. 23, No. 1. Disponível em: [link].
GOMES, W. et al. Incentivando meninas do ensino médio à area de Ciência da Computação usando o Scratch como ferramenta. In: III Congresso de Informática na Educação/XX Workshop de Informática na Escola, 2014, Dourados, MS. Disponível em: [link].
GUEDES, E. Um Estudo Observacional sobre a Disciplina Introdutória de Programação. In: III Congresso de Informática na Educação/XX Workshop de Informática na Escola, 2014, Dourados, MS. Disponível em: [link].
OLIVEIRA, M. et al. Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o Scratch. In: XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2014, Brasília, DF. Disponível em: [link].
SILVA, G., SOUZA, J. e SILVA, L. Aplicação da Ferramenta Scratch para o Aprendizado de Programação no Ensino Fundamental I. In: V Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 2016, Uberlândia – MG. Disponível em: [link].
SOUZA, S. e CASTRO, T. Investigação em programação com Scratch para crianças: uma revisão sistemática da literatura. In: V Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 2016, Uberlândia – MG. Disponível em: [link].
