Teacher Training in Graduate Programs in Computer Science: A Focus on the North and Northeast Regions
Abstract
There are several scientific studies about the Brazilian teacher training for higher education. In this sense, this paper presents results of an investigation about the initiatives of teacher training in Computer Science graduate programs of federal higher education institutions of North and Northeast of Brazil. For this, one documentary analysis on pedagogical documents of that programs was carried out. It was identified that a few graduate courses (master's and doctoral) have some targeted actions for teacher training, with disciplines on didactics in higher education or activities of supervised teaching internship. The most programs do not have any initiative aimed at teacher training of their students.
References
Brasil. (1965) Parecer MEC/CESu nº 977/65. Definição dos Cursos de Pós-Graduação. 1965 Disponível em: [link]. Acesso em: 13 mar. 2018.
______. (1996) Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. Brasília.
______. (2007) Lei n.º. 11. 502, de 11 de julho de 2007. Modifica as competências e a estrutura organizacional da fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES, [...] e autoriza a concessão de bolsas de estudo e de pesquisa a participantes do programa de formação inicial e continuada de professores para a educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, n. 133, 12 jul. 2007.
______. (2010) Plano Nacional de Pós-graduação (PNPG) 2011-2020. Disponível em: [link]. Acesso em: 07 jan. 2016.
______. (2014) Coordenação de Comunicação Social da Capes. Articulação entre pós-graduação e educação básica foi abordada na abertura da terceira semana de Avaliação Trienal. Disponível em: [link]. Acesso em: 07 jan. 2016.
______. (2015) Portaria nº. 086, de 03 de julho de 2015. Aprovar o Regulamento do Programa Nacional de Pós-Doutorado – PNPD. Disponível em: [link]. Acesso em: 07 jan. 2016.
______. (2016) Avaliação Quadrienal da CAPES. Documento de área da Ciência da Computação. Disponível em: [link]. Acesso em: 07 jan. 2018.
D’ávila, C. M. (2008) Formação Docente na Contemporaneidade: Limite e Desafios. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 17, n. 30, jul/dez. p. 103 - 112.
Ferreira, A. C. C.; Melhor, A.; Barreto, J. S.; Paiva, L. F.; Matos, E. (2015) Experiência prática interdisciplinar do raciocínio computacional em atividades de computação desplugada na Educação Básica. In: Anais do XXI Workshop de Informática na Escola. Maceió/AL. p. 256 - 265.
Freire, P. (1996) Pedagogia da Autonomia: saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Imbernón, F. (2004) Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 2º ed. São Paulo: Cortez.
______. (2012) Inovar o ensino e a aprendizagem na universidade. Trad. Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez.
Massa, M. S. (2015) A formação didático-pedagógica do docente da área de computação: um estudo de caso em uma Universidade Brasileira. In: Anais do XXXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Porto Alegre: SBC - Sociedade Brasileira de Computação, 2015.
Matos, E. (2013) Dialética da Interação Humano-Computador: tratamento didático do diálogo midiatizado. Tese (Doutorado em Educação). Universidade de São Paulo, São Paulo/SP.
______. Identidade profissional docente e o papel da interdisciplinaridade no currículo de licenciatura em computação. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, PR, v. 13, n. 148, set. 2013. p. 26 - 34.
Oliveira, V, S.; Silva, R. F. (2012) Ser bacharel e professor: dilemas na formação de docentes para a Educação Profissional e Ensino Superior. Revista HOLOS, ano 28, v. 2. p. 193 - 205.
Pimenta, S. G.; Anastasiou, L. G. C. (2014) Docência no Ensino Superior. 5 ed. São Paulo, Cortez.
Pimenta, S. G.; Ghedin, E. (2002) Professor Reflexivo no Brasil: Gênese e Crítica de um Conceito. São Paulo: Cortez.
Ramalho, B. L.; Nuñez, I. B.; Gauthier, C. (2003) Formar o professor, profissionalizar o ensino : perspectivas e desafios. Porto Alegre: Sulina.
Reche; B. D.; Vasconcellos, M. M. M. (2014) A construção da carreira docente por bacharéis: considerações iniciais. In: Anais da X ANPED SUL, Florianópolis. p. 1 - 20.
Rivadeneira, A. W.; Gruen, D. M.; Muller, M. J.; Millen, D. R. (2007). Getting our head in the clouds: Toward evaluation studies of tagclouds. In: Proceedings of 25th SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. p. 995 - 998.
Santos, E.; Santos, R. (2012) A formação pedagógica é necessária ao docente de computação? - análise dos currículos de referência e das diretrizes curriculares dos cursos da área de computação. In: Anais do XVI Encontro Nacional de Didática e Práticas de Ensino – ENDIPE. Unicamp/Campinas. p. 895 - 908.
Silva, R. S.; Matos, E. S.; Massa, M. (2018) O desenvolvimento da identidade docente por professores de Computação não licenciados atuantes na Educação Profissional de Nível Médio. XXVI Workshop sobre Educação em Computação. In: Anais do XXXVIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Natal/RN. s/p.
Tardif, M. (2012) Saberes docentes e formação profissional. 14 ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Vianna, W. B.; Ensslin, L.; Giffhorn; E. (2011) A integração sistêmica entre pós-graduação e educação básica no Brasil: contribuição teórica para um “estado da arte”. Ensaio: aval. pol. públ. educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 71, abr./jun. p. 327-344.
Veiga, I. P. A. (2002) Professor: tecnólogo do ensino ou agente social? In: VEIGA, I. P. A.; AMARAL; A. L. (Orgs.) Formação de professores: políticas e debates. Campinas, SP: Papirus. p. 65 - 96.
Wazlawick, R. S. (2010) Uma Reflexão sobre a Pesquisa em Ciência da Computação à Luz da Classificação das Ciências e do Método Científico. Revista de Sistemas de Informação da FSMA, n. 6. p. 3 - 10.
Wing, J. M. (2006) Computational Thinking. Communications of the ACM. March, v. 49, n.. 13. p. 33 - 35.
