Computer Science Teacher Education Internship: An Essay on Teaching Computing in Elementary School
Abstract
This article reports on the experience of undergraduates in Computing at the University of Pernambuco, Multicampi Garanhuns, during the course of Supervised Internship II, that was held at the School of Application Professora Ivonita Alves Guerra, at the Campus University of Pernambuco in Garanhuns. It describes the activities carried out in the classroom by these authors who acted as teachers, with the use of expository methodology, the classes consisted of theoretical explanations on topics related to computing, followed by practical activities. Allied to the use of the Construct 2 tool, we worked on the development of games, using the Problem Based Learning (PBL) methodology during the classes that constituted the Extension dimension. This experience verified the importance of the Supervised Internship for the teaching of Computing, thanks to the professional experience provided, regarding the learning developed by the students.
References
Bell T.C.G., Witten, I. (1995).“Computer Science Unplugged: Capturing the interest of the uninterested”. Anais do NZ Computer Conference,Wellington, Nova Zelândia.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: [link] Acesso em: 09/12/2017.
Construct 2 Disponível em: [link]. Acesso em 10 de dezembro de 2017.
CSTA - Computer Science Teacher Association. (2005) “The New Educational Imperative: Improving High School Computer Science Education”. Final Report of the CSTA. Curriculum Improvement Task Force. ACM - Association for Computing Machinery.
CSTA - Computer Science Teacher Association. (2011) “CSTA K-12 Computer Science Standards”. CSTA Standards Task Force. ACM - Association for Computing Machinery.
Freitas (2016). “Alunos e Escolas para a Sociedade 4.0”. Revista Linha Direta, 15 de Julho.
França R.S., Ferreira V.A.F., Almeida L.C.F., Amaral H.J.C. (2014). “A disseminação do pensamento computacional na educação básica: lições aprendidas com experiências de licenciandos em computação” XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – CSBC.
França R.S. Amaral H.J.C. (2013). “Ensino de Computação na Educação Básica no Brasil: Um Mapeamento Sistemático” Disponível em: [link]. Acesso em 21 março 2017.
JavaScript. Distonivel em : [link]. Acesso em 12 de maio de 2018.
Kulcsar, Rosa (2012). O estágio supervisionado como atividade integradora. In: Fazenda, Ivani Catarina Arantes [etall]; Piconez, Stela C. Bertholo (Coord.). A prática de ensino e o estágio supervisionado. Campinas-SP: Papirus.
Nunes, D. J. (2011). “Ciência da Computação na Educação Básica”. Jornal da Ciência, 09 de Setembro.
Oliveira, E.S.G.; CUNHA, V.L. O estágio Supervisionado na formação continuada docente à distância: desafios a vencer e Construção de novas subjetividades. 2006. In: BERNARDY, Katieli1; PAZ, Dirce Maria Teixeira. Importância do estágio supervisionado para a formação de professores. 2012. Disponível em: Acesso em 09/12/2017.
Pimenta, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teórica e prática? 4. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
