Prospective Scenarios: A Vision of the Future of Women’s Presence in Computer Science Courses at a Higher Education Institution
Abstract
This article projects scenarios and presents gender equity trend curves using regression analysis, based on historical quantitative series of students in three courses in the Computer Science area of a Brazilian University. In the Bachelor of Science degree in Computer Science it is observed that the number of women is reduced to a rate of 0.4% per year (aa); without interventions to reverse this trend, there will be no more women in 2050. In Computer Engineering there is a decrease in the entry of women to 0.7% per year; if the fall continues, there will be no women in 2031. In Computational Mathematics, the scenario is indicative of stagnation; there is a tendency to reduce women by 0.01% per year.
References
Bourdieu, P. A Dominação Masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.
BRASIL MCTI. Estratégia Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação 2016 – 2019. Brasília: Ministério da Ciência Tecnologia e Inovação (MCTI). 2016. Disponível em [link], acessado em Jan/2017.
BRASIL. (2013) Presidência da República. Secretaria Nacional de Políticas para as Mulheres. Plano Nacional de Políticas para as Mulheres. Brasília: Secretaria Nacional de Políticas para as Mulheres, 2013, 114 p. Disponível em [link], acessado em Abr/2015.
Carvalho, M. E, Silva, R. M., Aires, J. A. Estimulando o Ingresso de Meninas na Ciência e Tecnologia Através do Ensino de Computação. Encuentro Científico Internacional del Comité FES de Sociología del Género, Valencia, 2018.
Cooper, J., Eddy, P., Hart, J., Lester, J., Lukas, S., Eudey, B., Glazer-Raymo, J., Madden, M. Improving gender equity in postsecondary education. In: S. S. Klein (Gen. Ed.). Handbook for Achieving Gender Equity through Education (2 ed., pp. 631-653). New York and London: Routledge. 2010.
Dos Santos, J. M. O., Souza, C. M., Santos, T. A., Alves, P. M. B. F., & Santos, D. A. Contribuições da Extensão Universitária na formação social, acadêmica e profissional dos estudantes de Computação. Em XXXVII CSBC, 25o Workshop de Educação em Computação (WEI-2017), São Paulo, 2017.
Hill, C., Corbett, C. e St. Rose, A. Why so few? Women in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. AAUW, Washington DC. 2010.
JUNG, Eunjin, APEDOE, Xornam. Changing Young Women’s Perceptions of CS via Outreach. ITiCSE'13, the 18th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education, Inglaterra. 2013.
Kjeldala, S. E., Rindfleisha, J. e Sheridana, A. Deal-making and rule-breaking: behind the façade of equity in academia. Gender and Education, 17 (4), p. 431-447. 2005.
Lima, B. S. e Costa, M. C. da. Gênero, ciências e tecnologias: caminhos percorridos e novos desafios. Cadernos Pagu, Campinas, n. 48. 2016. Disponível em [link], acessado em Fev/2018.
Mattos, G. O, Silva, D. Moreira, J.A. A Utilização de Kits de Robótica como Ferramenta para o Ensino de Programação à Meninas do Ensino Médio. Em XXXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 23o Workshop de Educação em Computação (WEI-2015), Recife, 2015.
ONU. Gender mainstreaming. An overview. New York: Office of the Special Adviser on Gender Issues and Advancement of Women. Department of Economic and Social Affair, 2002. [link]. Acessado em 01/03/2018.
ONU. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável – ODS Agenda 2030. 2015. [link]. Acessado em 21/02/2018.
Rees, T. (2001). Mainstreaming Gender Equality in Science in the European Union: The ‘ETAN Report’. Gender and Education, 13(3), 243-260.
Schienbinger, L. (2001). O feminismo mudou a ciência? (R. Fiker, Trad.). Bauru, SP: EDUSC.
Schwartz, Peter. A arte da visão de longo prazo: planejando o futuro em um mundo de incertezas. São Paulo: Best Seller, 2000.
Silva, Ricardo Moreira da; SANTOS, João Luiz Fonseca. A Incorporação da Imaterialidade Humana na Construção de Cenários. XXIX Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Salvador, BA, Brasil, 06 a 09 de outubro de 2009.
STI/UFPB. Superintendência de Tecnologia da Informação da Universidade Federal da Paraíba. 2018.
Triola, Mario F. Introdução A Estatística - Atualização da Tecnologia - 11ª Ed. Editora LTC. 2013.
