The inclusion of Computing as a Subject in Elementary School: Challenges and Achievements in Supervised Internship

  • Arianne Sarmento Torcate UPE
  • Marcos Uryel F. de Farias UPE
  • Sônia Regina Fortes da Silva UPE
  • Cleiton Soares Martins UPE

Abstract


The present article analyzes the teaching experience in undergraduate degree in Computing of the University of Pernambuco (UPE) - Campus Garanhuns, in the final years of elementary education, in the teaching of the discipline of Educational Computing. The purpose was to implement an educational training with young people, applying the axes: computational thinking, the world and digital culture, articulating this knowledge with students of the 6th grade B, Elementary School, School of Application Professor Ivonita Alves Guerra in Garanhuns / PE, using as a means of learning leisure activities and software. It was verified that the pedagogical action promoted a greater understanding of the students on the proposed contents.

References

Bell, T.; Witten, I. e Fellows, M. (2011). “Computer Science Unplugged – Ensinando Ciência da Computação sem o uso do Computador”. Tradução de Luciano Porto Barreto, 2011. Disponível em: [link]. Acesso em: 26 de agosto 2017.

França, R. T., Silva, W. C., Amaral, H. J. C. (2012). “Ensino de Ciência da Computação na Educação Básica: Experiências, Desafios e Possibilidades”. XX Workshop sobre Educação em Computação (WEI).

Reis, F. M., Oliveira, F. C. S., Martins, D. J. S., Moreira, P. R. (2017). “Pensamento Computacional: Uma Proposta de Ensino com Estratégias Diversificadas para Crianças do Ensino Fundamental”. XXIII Workshop de Informática na Escola (WIE 2017).

Silva, S. F., Barbosa, A. F., Souza, A. A., Silva, E. G., Oliveira, M. L. S., Neto, S. R. S., and do Santos, O. W. (2015). “Relato de Experiência de Ensino de Computação no Ensino Fundamental em Estágio Supervisionado da Universidade de Pernambuco no Campus Garanhuns”. Workshop sobre Educação em Computação.

Silva, V., Silva, K., França, R. T. (2017). “Pensamento computacional na formação de professores: experiências e desafios encontrados no ensino da computação em escolas públicas”. XXIII Workshop de Informática na Escola (WIE 2017).

Sociedade Brasileira de Computação. “Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica”, 16 de agosto de 2017. Disponível em: [link]. Acesso em: 25 de agosto de 2017.

Torcate, A. S., Farias, M. U. F., Santos, H. R. M. (2017). “Relato de Experiência do PIBID: Promovendo o Ensino de Computação de forma interdisciplinar com Português no Ensino Fundamental”. XXIII Workshop de Informática na Escola (WIE 2017).
Published
2018-07-26
TORCATE, Arianne Sarmento; DE FARIAS, Marcos Uryel F.; DA SILVA, Sônia Regina Fortes; MARTINS, Cleiton Soares. The inclusion of Computing as a Subject in Elementary School: Challenges and Achievements in Supervised Internship. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 26. , 2018, Natal. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 428-437. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2018.3521.