An experience applying a problem-based approach to teaching Theory of Computation in a traditional classroom

  • Luiz Otávio Ramos Gavaza UFBA
  • Laís do Nascimento Salvador UFBA
  • David Moises Barreto dos Santos UEFS

Abstract


There are several challenges for educators to conduct disciplines in a satisfactory manner with regard to students motivation and absorption of knowledge. In Computer Science courses, Computer Theory disciplines are an additional challenge, because they deal with topics with a high level of abstraction. This paper presents a report on the experience of applying the Problem Based Learning (PBL) approach for teaching Computer Theory disciplines. The experience was conducted in a traditional classroom using a basic infrastructure. The results of this experiment show that the students have the performance of good perceptions about an applied approach, which confirms the potential for the application of PBL in the teaching of Computer Theory.

References

de Morais, D. C. S., Alencar, A. D., and de Souza, R. (2011). Jogo baseado em mlearning e aprendizado tangencial para auxílio ao ensino de teoria da computação. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1.

Dolmans, D. H., De Grave, W., Wolfhagen, I. H., and Van Der Vleuten, C. P. (2005). Problem-based learning: Future challenges for educational practice and research. Medical education, 39(7):732–741.

Hamalainen, W. (2004). Problem-based learning of theoretical computer science. In Frontiers in Education, 2004. FIE 2004. 34th Annual, volume 3, pages 20–303. IEEE.

Leite, L. S., Sibaldo, M. A. A., Carvalho, T., and Souza, R. (2014). Montanha de chomsky: jogo tutor para auxílio no ensino de teoria da computação. In XXII Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2014), Brasília, DF.

O’Grady, M. J. (2012). Practical problem-based learning in computing education. ACM Transactions on Computing Education (TOCE), 12(3):10.

Pelissoni, C. G. and Carvalho, J. d. (2003). Uma proposta de metodologia para o ensino da disciplina interação humano-computador em cursos de computação e informática. In XI Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2003), Campinas, SP, volume 11.

dos Santos, David Moises Barreto and Burnham, Teresinha Fróes (2003). O pensamento de Paulo Freire e PBL: primeiras aproximações e afastamentos. In XI Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2003), Campinas, SP.

Silva, R. C., Binsfeld, R. L., Carelli, I. M., and Watanabe, R. (2010). Automata defense 2.0: reedição de um jogo educacional para apoio em linguagens formais e autômatos. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1.

Vieira, L. F. M., Vieira, M. A. M., and Vieira, N. J. (2003). Language emulator, uma ferramenta de auxílio no ensino de teoria da computação. In XIII Workshop sobre Educação em Computação–XXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.

Wood, D. F. (2003). Problem based learning. BMJ: British Medical Journal, 326(7384):328.
Published
2017-07-02
GAVAZA, Luiz Otávio Ramos; SALVADOR, Laís do Nascimento; DOS SANTOS, David Moises Barreto. An experience applying a problem-based approach to teaching Theory of Computation in a traditional classroom. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 25. , 2017, São Paulo. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017 . p. 2257-2266. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2017.3541.