Gamification for Teaching Computer Science in Basic Education

  • Michel Girotto Brum UNISC
  • Marcia E. J. Kniphoff da Cruz UNISC

Abstract


The teaching of software analysis and design can take advantage of more specific systems for engineering courses, since some of these areas focus on embedded systems and hardware components associated. In this context, this paper presents the development of an open educational resource to support the teaching of software analysis and design using the Arduino platform. The resource consists of Arduino projects with circuit schematics and UML diagrams, helping the comprehension of requirements and the project assembly. Such resource was evaluated with Computer Engineering students, who reproduced the projects and gave feedback on the generated artifacts aiming to reach the proposed objectives. Through a survey, we observed that students were satisfied with the process and the artifacts available for the understanding and replication of the projects.

References

BARBOSA, L. S., Fernandes, T. C., and Campos, A. M. (2011). Takkou: Uma ferramenta proposta ao ensino de algoritmos. In Anais do CSBC/XIX WEI.

BATTISTELLA, Paulo. Wangenheim, C. G. V. (2016). Caracterização do Público-Alvo de Jogos Educacionais na área da Computação. In Anais do CSBC/XXIV WEI.

BRENNER, Wagner. Austrália classifica geografia e história como facultativas e acrescenta aulas de programação. Updateordie. Disponível em: [link]. Acesso em Junho de 2015.

COLLAS. Aurélie. L’école se prépare à enseigner le code informatique. LEMONDE, julho de 2016. Disponível em: [link]. Acesso em Julho de 2016.

CORREIA, A. L. et. al. (2015). Uso de avaliação por pares em disciplinas introdutórias de programação. In Anais do CSBC/XXIII WEI.

CSTeachers. Csta k–12 computer science standards. Disponível em: [link]. Acesso em julho de 2016.

CRAWFORD, Cris. The Art of Computer Game Design. Versão eletrônica autorizada para acesso público da obra publicada em 1982. Disponível em [link]. Acesso em 08 de março de 2017.

FARDO, Marcelo Luiz. A Gamificação Como Estratégia Pedagógica: Estudo De Elementos Dos Games Aplicados Em Processos De Ensino E Aprendizagem, 2013.

HIRANO, Fabio Takashi. O Uso de Gamification no ensino de Programação para Crianças: um estudo de caso. 2015. Disponível em: [link]. Acesso em 7 de março de 2017

MATTAR, João. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010. 181 p.

MASSA, S. Monica. (2015). A formação didático-pedagógica do docente da área de computação: um estudo de caso em uma Universidade Brasileira. In: Anais do XXIII WEI. SBC.

RIBEIRO, Leila. (2013) Painel sobre "O Pensamento Computacional no Ensino Fundamental e Médio" realizado em outubro de 2013 no II Workshop-Escola de Informática Teórica (WEIT). Instituto de Informática / UFRGS

SHELDON, Lee. The Multiplayer Classroom: Designing Coursework as a Game. Boston, MA: Cengage Learning, 2012

SCHMUNDT, Hilmar. Reading, writing, algorithms should it classes be required?, Spiegel online, 2013. Disponível em: [link]. Acesso em junho de 2016.
Published
2017-07-02
BRUM, Michel Girotto; DA CRUZ, Marcia E. J. Kniphoff. Gamification for Teaching Computer Science in Basic Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 25. , 2017, São Paulo. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017 . p. 2100-2109. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2017.3543.