Report on the development and use of a learning object with elements of problem-based learning in the context of Computer Science for Engineering

  • Narci Nogueira da Silva UTFPR
  • Marco Aurélio Graciotto Silva UTFPR

Abstract


Problem-based learning (PBL) is a successful approach for Computing education for Engineering, Nonetheless, it is not trivial to create and disseminate educational resources that support PBL activities. Learning objects (LO) can address these problems, supporting development and reuse. Using a method tailored for LO development with PBL elements, our goal within this paper is to report the development of an LO about computer programming, and its implementation for a Engineering program setting. After evaluating the PBL activity and the LO, students considered both good, and provided evidences supporting the motivation and efficacy of the learning activity.

References

Albright, P. (2005). Open educational resources final forum report. Technical report, UNESCO, Paris, França. Internet Discussion Forum: Open Educational Resources - Open Content for Higher Education.

Anderson, L. W. e Krathwohl, D. R., editors (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. Longman, New York, NY, EUA.

Araújo, D. d. C. a., Rodrigues, A. N., de Araújo Silva, C. V., e Soares, L. S. (2015). O ensino de computação na educação básica apoiado por problemas: Práticas de licenciandos em computação. In: XXXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – XXIII WEI - Workshop sobre Educação em Computação, Recife, PE, Brasil. SBC.

Barbosa, E. F. e Maldonado, J. C. (2011). IMA-CID: an integrated modeling approach for developing educational modules. Journal of the Brazilian Computer Society, 17(4):207–239.

Bosse, Y. e Gerosa, M. A. (2015). As disciplinas de introdução à programação na USP: um estudo preliminar. In: XXXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – XXIII WEI - Workshop sobre Educação em Computação, p. 1389–1397, Recife, PE, Brasil. SBC.

Brauner, D., Margreff, P., Tavares, T., da Costa, V. K., e Silva, A. L. (2016). Estímulo à prática multidisciplinar no ensino de computação e design através de um evento de programação focado em problemas. In: XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – XXIV WEI - Workshop sobre Educação em Computação, p. 2126–2135, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Gil, A. C. (2015). Didática do Ensino Superior. Atlas, São Paulo, SP, Brasil.

Graciotto Silva, M. A. (2012). LOD: uma abordagem para desenvolvimento de objetos de aprendizagem multimídias e interativos. Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, São Carlos, SP, Brasil.

Graciotto Silva, M. A., Barbosa, E. F., e Maldonado, J. C. (2011). Model-driven development of learning objects. In: 41st ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, p. F4E–1–F4E–6, Rapid City, South Dakota, EUA. IEEE.

Mahadevan-Jansen, A., Rowe, C. J., Crocetti, J., e Brophy, S. (2003). A paradigm shift in the approach to freshman engineering education. In: ASEE 2003 Annual Conference, p. 11570–11585, Nashville, Tennessee, EUA. ASEE.

Mamede, S. (2001). Aprendizagem baseada em problemas: Características, processos e racionalidade. In: Aprendizagem baseada em problemas: anatomia de uma abordagem educacional, cap. 2, p. 27–48. Hucitec, Fortaleza, CE, Brasil.

Novak, J. D. (1977). A theory of education. Cornell University Press, Ithaca, NY,EUA.

Ribeiro, L. R. d. C. (2008). Aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma experiência no ensino superior. EdUFSCar, São Carlos, SP, Brasil, 1 ed.

Silva, F. Z. N. e Borges, M. A. F. (2016). PBL e robótica no ensino de conceitos de lógica de programação. In: XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – XXIV WEI - Workshop sobre Educação em Computação, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Sun, L., Kindy, M., Liron, C., Grant, C. D., e Waterhouse, S. A. (2012). Hybrid course design: Leading a new direction in learning programming languages. In: 119th ASEE Annual Conference and Exposition, p. 1–13, San Antonio, TX, EUA. ASEE.

Wiley, D. A. (2000). Learning Object Design and Sequencing Theory. Tese de Doutorado, Department of Instructional Psychology and Technology – Brigham Young University, Provo, Utah, EUA.

Zachary, J. L. (1996). Introduction to computing for engineers: New approaches to content and pedagogy. In: 26th Annual Conference on Frontiers in Education, p. 149–153, Piscataway, NJ, EUA. IEEE.
Published
2017-07-02
DA SILVA, Narci Nogueira; SILVA, Marco Aurélio Graciotto. Report on the development and use of a learning object with elements of problem-based learning in the context of Computer Science for Engineering. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 25. , 2017, São Paulo. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017 . p. 2130-2139. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2017.3552.