The Use of Scratch as a Tool for Teaching Computational Thinking to Children
Abstract
This paper presents an initiative of teaching computational thinking for elementary school students through an expository methodology combined with the use of Scratch as an accessible and intuitive learning environment. The proposed learning method relies on a theoretical explanation about computational thinking-related topics and then on practical activities where the students developed parts of a game that were merged into a final project. This experiment has enabled us to evaluate methodologies for learning computer programming and using of games as a motivating pedagogical tool.
References
Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical transactions of the royal society of London A: mathematical, physical and engineering sciences, 366(1881), 3717-3725.
França, R. D., et al. (2012). Ensino de ciência da computação na educação básica: Experiências, desafios e possibilidades. In XX WEI.
Wing, J. (2011). Research notebook: Computational thinking - What and why? The Link Magazine, Spring.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
Stephenson, C., Gal-Ezer, J., Haberman, B., & Verno, A. (2005). The new educational imperative: Improving high school computer science education. Final Report of the CSTA Curriculum Improvement Task Force.
von Wangenheim, et al. (2014). Ensino de computação com scratch no ensino fundamental–um estudo de caso. RIBIE 22.03: 115.
Barcelos, T. S.; Silveira, I. F. (2012). Pensamento Computacional e Educação Matemática: Relações para o Ensino de Computação na Educação Básica. In Anais XX Workshop sobre Educação em Computação. p. 52-55.
Scaico, Pasqueline Dantas, et al. (2013). Ensino de programação no ensino médio: Uma abordagem orientada ao design com a linguagem scratch. RIBIE 21.02: 92.
Fincher, S.; Cooper, S.; Kölling, M.; Maloney, J. (2010). Comparing alice, greenfoot & scratch. Proceedings do 41st SIGCSE’10, Milwaukee, Wiscosin, USA. p. 192-193.
de Kereki, Inés Friss et al. (2008). Scratch: Applications in computer science 1. Frontiers in Education Conference. FIE 2008. 38th Annual. IEEE.
Meerbaum-Salant, Orni, Michal Armoni, and Mordechai Ben-Ari (2013). Learning computer science concepts with scratch. Computer Science Education 23.3: 239-264.
MIT. SCRATCH (2014). [link]. March.
Alves, Lynn e Nery, Jesse (orgs., 2015). Jogos eletrônicos, mobilidades e educações. Bahia: EdUFBA.
Alves, Lynn e Coutinho, Isa de J. (orgs., 2016). Jogos Digitais e Aprendizagem. Campinas: Papirus.
Piaget, Jean (1973). A Formação do Símbolo na Criança. Rio de Janeiro: Zahar.
Prensky, Marc (2012). Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: Editora SENAC.
Soares, Eliana e Petarnella, Leandro (orgs., 2012). Cotidiano Escolar e Tecnologias. Campinas: Ed. Alínea.
Vygotsky, L. S. (1984). A formação Social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
Wallon, Henri (1979). Psicologia e Educação da Criança. Lisboa: Veja/Universidade.
França, R. S., & Tedesco, P. (2015). Explorando o Pensamento Computacional no Ensino Médio: do design à avaliação de jogos digitais. In Anais do XXI WIE.
Resnick, M. et al. (2009). Scratch: programming for all. Communications of the ACM 52.11: 60-67.
Malan, D. and Leitner, H. (2007). Scratch for budding computer scientists, Proc. of SIGCSE, USA.
Dias, Klissiomara L. et al. (2014). A linguagem Scratch no ensino de programação: Um relato de experiência com alunos iniciantes do curso de licenciatura em computação. XXII Workshop de Educação em Computação. Brasília. 2014.
Oliveira, Millena L. S, et al. (2014). Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o Scratch: um relato de experiência - XXII WEI, Brasília.
Ouahbi, Ibrahim, et al. (2015). Learning basic programming concepts by creating games with scratch programming environment. Procedia-Social and Behavioral Sciences 191: 1479-1482.
Wilson, Amanda et al. (2010). Evaluating Scratch to introduce younger schoolchildren to programming. Proceedings of the 22nd Annual Psychology of Programming Interest Group. Universidad Carlos III de Madrid, Leganés, Spain.
Rodriguez, Carla, et al. (2015). Pensamento Computacional: transformando ideias em jogos digitais usando o Scratch. Anais do WIE. Vol. 21. No. 1.
Gülbahar, Yasemin et al. (2014). The effects of teaching programming via Scratch on problem solving skills: A discussion from learners’ perspective. Informatics in Education-An International Journal. Vol 13_1: 33-50.
Schoeffel, Pablo, et al. (2015). Uma Experiência no Ensino de Pensamento Computacional para Alunos do Ensino Fundamental. Congresso Brasileiro de Informática na Educação. Vol. 4. No. 1
