Recommendation Systems Education using Project-Based Learning (PBL)
Resumo
Recommendation systems are a crucial component of digital platforms, enabling personalized user experiences across industries. This study explores the integration of Project-Based Learning (PBL) in teaching recommendation systems to undergraduate students, a method aimed at enhancing their understanding of this complex Artificial Intelligence (AI) application through real-world scenarios. Through PBL, students engaged in collaborative, clientfocused projects that simulated real industry challenges, promoting technical skills and problem-solving competencies essential for computing careers. The methodology combined quantitative and qualitative analyses: student performance data was tracked across multiple project sprints to evaluate skill progression, and in-depth interviews with faculty were conducted to gather insights on PBL’s efficacy in recommendation system education. The results demonstrate that PBL not only boosts technical proficiency in developing recommendation models but also reinforces teamwork and critical thinking skills, providing a framework for effective AI education in higher learning. This case study with 80 participants contributes valuable findings to the adoption of active learning methods for preparing learners for real-world AI challenges.Referências
dos Santos, S. C., Reis, P. B. S., Reis, J. F. S., and Tavares, F. (2021). Two decades of pbl in teaching computing: A systematic mapping study. IEEE Transactions on Education, 64(3):233–244.
Finger, A., da Silva, J. P., and Ecar, M. (2021). Utilizando aprendizado baseado em problemas para o ensino de paradigmas de programação. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 135–144, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Firmo, A., Abreu, B., Chagas, M., Júnior, J. S., and Rodrigues, L. (2023). Uso do robocode como ferramenta de ensino de inteligência artificial nos cursos de computação. In Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 1429–1434, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Konstan, J., Walker, J., Brooks, D., Brown, K., and Ekstrand, M. (2014). Teaching recommender systems at large scale: Evaluation and lessons learned from a hybrid mooc. volume 22, pages 61–70.
Santos, L., Neves, D., and Menezes, F. (2020). An assessment of project-based learning towards applied health informatics teaching in an undergraduate class. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 202–211, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Silva, L. F. C., Riva, A. D., Rosa, G. A., et al. (2021). Banco de Dados Não Relacional. SAGAH, Porto Alegre. E-book, p. Capa.
Trindade, G. and Souza, D. (2023). Inteligência artificial aplicada à educação: Um relato de experiência docente na formação de acadêmicos de licenciatura em computação. In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola, pages 843–854, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Vargas, E., Alfaro, M., Fuertes, G., Lillo, S., Ternero, R., Sabattin, J., Banguera, L., Durán, C., and Muller, M. (2020). A project based learning approach for teaching artificial intelligence to undergraduate students*. International Journal of Engineering Education Vol. 36, No. 6, pp. 1773–1782, 2020.
Finger, A., da Silva, J. P., and Ecar, M. (2021). Utilizando aprendizado baseado em problemas para o ensino de paradigmas de programação. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 135–144, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Firmo, A., Abreu, B., Chagas, M., Júnior, J. S., and Rodrigues, L. (2023). Uso do robocode como ferramenta de ensino de inteligência artificial nos cursos de computação. In Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 1429–1434, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Konstan, J., Walker, J., Brooks, D., Brown, K., and Ekstrand, M. (2014). Teaching recommender systems at large scale: Evaluation and lessons learned from a hybrid mooc. volume 22, pages 61–70.
Santos, L., Neves, D., and Menezes, F. (2020). An assessment of project-based learning towards applied health informatics teaching in an undergraduate class. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 202–211, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Silva, L. F. C., Riva, A. D., Rosa, G. A., et al. (2021). Banco de Dados Não Relacional. SAGAH, Porto Alegre. E-book, p. Capa.
Trindade, G. and Souza, D. (2023). Inteligência artificial aplicada à educação: Um relato de experiência docente na formação de acadêmicos de licenciatura em computação. In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola, pages 843–854, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Vargas, E., Alfaro, M., Fuertes, G., Lillo, S., Ternero, R., Sabattin, J., Banguera, L., Durán, C., and Muller, M. (2020). A project based learning approach for teaching artificial intelligence to undergraduate students*. International Journal of Engineering Education Vol. 36, No. 6, pp. 1773–1782, 2020.
Publicado
20/07/2025
Como Citar
HAYASHI, Victor Takashi; FERREIRA, Ivan Fellipy Gonçalves.
Recommendation Systems Education using Project-Based Learning (PBL). In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 207-216.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.7483.
