Adequacy of Information Systems Programs: An Evaluation of Pedagogical Projects and Syllabi in Brazilian Higher Education

  • Bruna Oliveira Romeiro USP
  • Giancarlo Malfate Caprino USP
  • Amanda Valukas Breviglieri Joioso USP
  • Ellen Francine Barbosa USP

Resumo


Higher Education Institutions (HEIs) must continuously adapt their curricula to meet market demands. This study examines Information Systems (IS) education in Brazilian HEIs, identifying gaps in program alignment with regulatory and scientific guidelines. An exploratory content analysis was conducted using quantitative and qualitative methods in Syllabi and Pedagogical Projects. The study aimed to identify how interdisciplinarity, competency-based learning, and the graduate profile are being addressed in IS programs. Findings indicate that while HEIs comply with regulations, curricula require updates to integrate competency-based education and interdisciplinary approaches recommended by scientific societies. The study contributes to discussions on IS education in Brazil, offering insights for future research and policy development.

Referências

Aires, J. A. (2011). Integração curricular e interdisciplinaridade: sinônimos? Educação & Realidade, 36(1):215–230.

Amboni, N., Andrade, R. O. B. d., Lima, A. J. d., and Muller, I. R. F. (2012). Interdisciplinaridade e complexidade no curso de graduação em administração. Cadernos EBAPE. BR, 10:302–328.

Bardin, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: edições, 70:225.

Bersan, R. R. and Cloux, R. F. (2020). O ensino por competências como futuro da educação: uma revisão de literatura. Brazilian Journal of Development, 6(11):85605–85623.

Boehler, J. A., Larson, B., and Shehane, R. F. (2020). Evaluation of information systems curricula. Journal of Information Systems Education, 31(3):232.

Cardoso, R. (2015). Sistematização da elaboração da matriz curricular de um curso de sistemas de informação: a metodologia dos perfis. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), volume 23, pages 416–425, Recife/PE. SBC.

de Albuquerque, J. P., Prado, E. P. V., de Souza Coelho, F., and Celso, R. P. (2014). Educação em sistemas de informação no brasil: uma análise da abordagem curricular em instituições de ensino superior brasileiras. Revista Brasileira de Informática na Educação, 22(01):79.

Deluiz, N. (2001). O modelo das competências profissionais no mundo do trabalho e na educação: implicações para o currículo. Boletim técnico do Senac, 27(3):12–25.

Ferreira, V., Souza, M., and Parreira Júnior, P. A. (2024). Caracterização do nível de adequação das matrizes curriculares dos cursos de computação no brasil ao modelo de competências da sbc. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), volume 32, pages 443–454, Brasília/DF. SBC.

Forum, W. E. (2023). The future of jobs report 2023. Retrieved from Geneva.

Gesser, V. and Ranghetti, D. S. (2011). O currículo no ensino superior: princípios epistemológicos para um design contemporâneo. Revista e-curriculum, 7(2).

Gomes, M. Y. F. S. d. F. (2012). Desafios e perspectivas para a integração graduação/pós-graduação em ciência da informação: o caso do ici/ufba. Perspectivas em Ciência da Informação, 17:51–66.

Gonçalves, C. and Pimenta, A. (2004). Planos pedagógicos para sistemas de informação: Fortalecimento de identidade do curso e adaptação ao perfil do aluno. In Workshop sobre Educação em Informática (WEI), volume 3, Minas Gerais.

Hera, A., Al Rian, A., Faruque, M. O., Sizan, M. M. H., Khan, N. A., Rahaman, M. A., and Ali, M. J. (2024). Leveraging information systems for strategic management: Enhancing decision-making and organizational performance. American Journal of Industrial and Business Management, 14(8):1045–1061.

Janicki, T. and Cummings, J. (2022). Is model curriculum: Adoption rate of is 2010 model curriculum in aacsb schools and impacts of the proposed 2020 model curriculum. Information Systems Education Journal, 20(1):47–56.

Karimikia, H., Safari, N., and Singh, H. (2020). Being useful: How information systems professionals influence the use of information systems in enterprises. Information Systems Frontiers, 22(2):429–453.

Leidig, P. M. and Salmela, H. (2022). The acm/ais is2020 competency model for undergraduate programs in information systems: A joint acm/ais task force report. Communications of the Association for Information Systems, 50(1):25.

Leidig, P. M., Salmela, H., Anderson, G., Babb, J., Gardner, L. A., Nunamaker Jr, J. F., Scholtz, B., Shankararaman, V., Sooriamurthi, R., Thouin, M. F., et al. (2020). Is 2020: Developing an acm/ais information systems model curriculum for undergraduate programs. In Pacific Asia Conference on Information Systems (PACIS), volume 2, pages 1–7, USA. ACM and AIS.

Lopes, F. S., da Silva, L. A., and Breternitz, V. J. (2017). Research and education in data science: Challenges for the area of information systems. I Grand Research Challenges in IS in Brazil (GranDSI-BR), page 176.

López Álvarez, D. (2021). El futuro de los planes de estudios en ingeniería informática: Una visión (muy) personal. In Jornadas sobre la Enseñanza Universitaria de la Informática: València, 07-08 Julio 2021, pages 1–20, València. Asociación de Enseñantes Universitarios de la Informática (AENUI).

MEC (2012). Parecer cne/ces nº 136/2012: National curriculum guidelines for undergraduate programs in computing and information technology, aprovado em 8 de março de 2012.

MEC (2016). Resolução cne/ces nº 5, de 16 de novembro de 2016: National curriculum guidelines for undergraduate programs in computing and information technology.

Mesquita, D., Flores, M.-A., and Lima, R. M. (2018). Desenvolvimento do currículo no ensino superior: desafios para a docência universitária. Revista iberoamericana de educación superior, 9(25):42–61.

Neves, C. E. B. and Martins, C. B. (2016). Ensino superior no brasil: uma visão abrangente. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea), 1:95–124.

Oguz, D. and Oguz, K. (2019). Perspectives on the gap between the software industry and the software engineering education. IEEE Access, 7:117527–117543.

Pereira, J. P. (2006). Formação superior em sistemas de informação: análise dos curricula portugueses e espanhóis. Primeras Jornadas de Innovación Educativa, 1:77–86.

Ricardo, E. C. (2010). Discussão acerca do ensino por competências: problemas e alternativas. Cadernos de pesquisa, 40:605–628.

Van der Klink, M., Boon, J., and Schlusmans, K. (2007). Competências e ensino superior profissional: presente e futuro. Revista Europeia de Formação Profissional, 40(1):72–89.

Zorzo, A. F., Nunes, D., Matos, E., Steinmacher, I., de Araujo, R. M., Correia, R., and Martins, S. (2017). Referenciais de formação para os cursos de graduação em computação.
Publicado
20/07/2025
ROMEIRO, Bruna Oliveira; CAPRINO, Giancarlo Malfate; JOIOSO, Amanda Valukas Breviglieri; BARBOSA, Ellen Francine. Adequacy of Information Systems Programs: An Evaluation of Pedagogical Projects and Syllabi in Brazilian Higher Education. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 643-654. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8422.