Developing Data Science Teaching Skills: Comparative Experience Report Between Methodologies

  • Elias Ytalo Silva Monteiro UFRPE
  • César Henrique Araújo dos Santos UFRPE
  • Fábio Henrique Hatem de Farias UFRPE
  • Matheus Amorim de Andrade UFRPE
  • Rodrigo Lins Rodrigues UFRPE

Abstract


This article presents an experience report on the implementation of the Supervised Internship IV in the Bachelor's Degree in Computer Science program. The internship aimed to promote computer science education through the R programming language, enhancing students' ability to interpret graphs and their statistical knowledge. Two distinct methodological approaches were employed: Interactive Lecture Classes and Peer Instruction, applied in two different groups. The results indicate that both methodologies are effective but have distinct impacts on learning. The study also highlights the challenges encountered and reflections on the role of the teacher in computer science education.

References

Agresti, A. & Franklin, C. (2017). Estatística: a arte e a ciência de aprender com os dados (3ª ed.). Pearson.

Ben-Zvi, D. & Garfield, J. (2021). Developing Students' Statistical Reasoning: Connecting Research and Teaching Practice. Springer.

Brasil, Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC.

Field, A. (2022). Descobrindo a estatística usando o SPSS (5ª ed.). SAGE Publications.

Freedman, D., Pisani, R. & Purves, R. (2017). Estatística (4ª ed.). W. W. Norton & Company.

Mariotto, P. et al. (2018). Aplicação do Método de ensino Peer Instruction para o Ensino de Lógica de Programação com acadêmicos do Curso de Ciência da Computação.

Montgomery, D. C. & Runger, G. C. (2018). Estatística aplicada e probabilidade para engenheiros (6ª ed.). John Wiley & Sons.

Oliveira, M. A. F. et al. (2017). Aplicação do método Peer Instruction no ensino de Algoritmos e programação de computadores. RENOTE, 15(1).

Ramos, T. D. F. (2023). Peer Instruction (Instrução entre Pares): Uma proposta metodológica para o ensino e aprendizagem na educação básica. CAPES.

Ribeiro, C. (2007). A aula magistral ou simplesmente aula expositiva. Máthesis, 16(16), 189–201.

Tukey, J. W. (1977). Exploratory Data Analysis. Addison-Wesley.

Andreata, M. A. (2019). Aula expositiva e Paulo Freire. Ensino em Re-Vista, 26(3), 700–724.
Published
2025-07-20
MONTEIRO, Elias Ytalo Silva; SANTOS, César Henrique Araújo dos; FARIAS, Fábio Henrique Hatem de; ANDRADE, Matheus Amorim de; RODRIGUES, Rodrigo Lins. Developing Data Science Teaching Skills: Comparative Experience Report Between Methodologies. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 667-677. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8451.