An Architectural Approach to Support the Development of Digital Educational Games in Computing

  • Nikolas Oliver Sales Genesio UFJF
  • Williamson Silva UNIPAMPA
  • Alessandreia Marta de Oliveira UFJF
  • Pedro Henrique Dias Valle USP

Resumo


The increasing use of Digital Educational Games (DEGs) to support computing education has been observed over the years to improve student engagement and motivation. However, many of these DEGs face challenges in capturing students’ interest, resulting in demotivation and disinterest. In this context, this study presents the Reference Architecture (RA), denominated RADEG, to support the development of DEGs aimed at teaching Computing. The evaluation results indicated that the specialists accepted the RA well, considering different requirements, such as learnability, playability, and maintainability. However, security and entertainment requirements need to be addressed in the evolution of RA.

Referências

Aires, S. F., Barbosa, J. F., and Madeira, C. A. (2020). Desenvolvendo jogos educacionais digitais inovadores e instigantes com o framework playeduc. Sociedade Brasileira de Computação.

Amélio, C. O. (2018). A indústria e o mercado de jogos digitais no brasil. XVII SBGames, Foz do Iguaçu, Paraná, Brasil, pages 1497–1506.

Bass, L., Clements, P., and Kazman, R. (2012). Software Architecture in Practice. Addison-Wesley Professional, 3rd edition.

Carvalho, M. B. (2017). Serious games for learning: a model and a reference architecture for efficient game development.

Felizardo, K. R., Mendes, E., Kalinowski, M., Souza, É. F., and Vijaykumar, N. L. (2016). Using forward snowballing to update systematic reviews in software engineering. In Proceedings of the 10th ACM/IEEE International Symposium on Empirical Software Engineering and Measurement, pages 1–6.

Fioravanti, M. L., Nakagawa, E. Y., and Barbosa, E. F. (2010). Educar: uma arquitetura de referência para ambientes educacionais. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1.

Fortim, I., Nakano, D. N., Sakuda, L. O., and dos Santos, E. F. (2022). Pesquisa indústria brasileira de games 2022. TIC CULTURA, page 113.

Genesio, N., Oliveira, A., and Valle, P. (2025). Uma abordagem arquitetural para o desenvolvimento de jogos educacionais digitais na educação em computação. In Anais Estendidos do V Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 30–32, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Genesio, N. O. S., de Oliveira, A. M., Oliveira, E. W., and Valle, P. H. D. (2024). Panorama de estudos sobre jogos educacionais digitais em educação em computação. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 737–749. SBC.

Goldin, T., Rauch, E., Pacher, C., and Woschank, M. (2022). Reference architecture for an integrated and synergetic use of digital tools in education 4.0. Procedia Computer Science, 200:407–417.

Kitchenham, B., Charters, S., et al. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering.

Kruchten, P. B. (1995). The 4+ 1 view model of architecture. IEEE software, 12(6):42–50.

Lopes, A. F., Santana, T. S., and Braga, A. H. (2020). O ensino de pensamento computacional por meio de jogos desplugados e olimpíadas científicas: um relato de experiência nos anos finais do ensino fundamental. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 96–100. SBC.

Nakagawa, E. Y., Guessi, M., Maldonado, J. C., Feitosa, D., and Oquendo, F. (2014). Consolidating a process for the design, representation, and evaluation of reference architectures. In 2014 IEEE/IFIP Conference on Software Architecture, pages 143–152. IEEE.

Petri, G., Gresse von Wangenheim, C., and Borgatto, A. F. (2019). Meega+: Um modelo para a avaliação de jogos educacionais para o ensino de computação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(3).

Rahimi, S., Shute, V., Kuba, R., Dai, C.-P., Yang, X., Smith, G., and Fernández, C. A. (2021). The use and effects of incentive systems on learning and performance in educational games. Computers & Education, 165:104135.

Santos, J. F. M., Guessi, M., Galster, M., Feitosa, D., and Nakagawa, E. Y. (2013). A checklist for evaluation of reference architectures of embedded systems (s). In SEKE, volume 13, pages 1–4.

Silva, L. F. and Franco, M. H. I. (2022). Jogos educacionais digitais no apoio ao processo de alfabetizaçao e letramento: Revisao sistemática da literatura. Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 453–462.

Souza, G. G., Andrade, V. B., Xexéo, G., Silva, F., and de Oliveira, S. (2023). Superbactérias: um jogo educativo sobre o risco do uso inadequado de antibióticos. In Anais Estendidos do XXII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 1317–1322. SBC.

Strauss, A. and Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: An overview.

Van der Vegt, W., Westera, W., Nyamsuren, E., Georgiev, A., and Ortiz, I. M. (2016). Rage architecture for reusable serious gaming technology components. International Journal of Computer Games Technology, 2016(1):5680526.

Wohlin, C., Runeson, P., Höst, M., Ohlsson, M. C., Regnell, B., and Wesslén, A. (2012). Experimentation in software engineering. Springer Science & Business Media.
Publicado
20/07/2025
GENESIO, Nikolas Oliver Sales; SILVA, Williamson; OLIVEIRA, Alessandreia Marta de; VALLE, Pedro Henrique Dias. An Architectural Approach to Support the Development of Digital Educational Games in Computing. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 1116-1126. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8955.