Inclusive Teaching of Computational Thinking: A Report of Experience

  • Natália Silva UFRRJ
  • Igor Santos UFRRJ
  • Luís Orleans UFRRJ

Abstract


This paper objective is to present the experiences acquired at the Computação para Todos project, which seeks to teach fundamentals of Computational Thinking (CT) to elementary school children, in an inclusive way. An initial methodology was tested and adapted, to students with special needs receive the same content as students without these needs. The classes showed contents of Unplugged Computing, Block Programming and Python. Preliminary results showed that the approach used in Block Programming was not crucial to learning Python, and, besides CT skills, skills such as concentration, memory and organization were also stimulated and improved, including for students with special needs. The current phase of the project consists of the elaboration of a course for teachers and professionals in education, of continuing training in CT, based on the experiences lived during the creation and test of the initial inclusive methodology

References

Batista, E. J. S., Silva, L., Leite, C., & Lima, A. (2017, October). Poredu: um ambiente de programação em blocos. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 6, No. 1, p. 144).

Bell, T., Witten, I. H., Fellows, M., Adams, R., & McKenzie, J. (2011). Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Computer Science Unplugged ORG .

Brackmann, Christian, et al. "Pensamento Computacional Desplugado: Ensino e Avaliação na Educação Primária Espanhola." Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação . Vol. 6. No. 1. 2017.

da Silva, J. A. L., Oliveira, F. C. S., & Martins, D. J. S. (2017). Storytelling e gamificação como estratégia de motivação no ensino de programação com Python e Minecraft.

de Melo Reis, F., Cristiano, F., Martins, D., & da Rocha, P. (2017, October). Pensamento Computacional: Uma Proposta de Ensino com Estratégias Diversificadas para Crianças do Ensino Fundamental. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 638).

Duarte, K., Silveira, T., & Borges, M. (2017, October). Abordagem para o Ensino da Lógica de Programação em Escolas do Ensino Fundamental II através da Ferramenta Scratch 2.0. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 175).

Gomes, T., & Melo, J. (2013). O Pensamento Computacional no Ensino Médio: Uma Abordagem Blended-Learning. In Anais do XXI Workshop sobre Educação em Computação–XXXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Maceió, AL–Brasil.

Gomes, T., & Tedesco, P. (2017, October). Gamificando a sala de aula: desafios e possibilidades em uma disciplina experimental de Pensamento Computacional no ensino fundamental. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 1).

Mannila, L., Dagiene, V., Demo, B., Grgurina, N., Mirolo, C., Rolandsson, L., & Settle, A. (2014, June). Computational thinking in K-9 education. In Proceedings of the working group reports of the 2014 on innovation & technology in computer science education conference (pp. 1-29). ACM.

Pletsch, M. D., Souza, F. F. d., and Orleans, L. F. (2017). A diferenciação curricular e o desenho universal na aprendizagem como princípios para a inclusão escolar. Revista Educação e Cultura Contemporânea, 14(35):264–281

Pygame.org - Pygame Website (2018) Disponível em:. Acesso em 9 de setembro.

Queiroz, R., Sampaio, F. F., & dos Santos, M. P. (2016, November). DuinoBlocks4Kids: Ensinando conceitos básicos de programação a crianças do Ensino Fundamental I por meio da Robótica Educacional. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 5, No. 1, p. 1169).

Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernández, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., ... & Kafai, Y. (2009). Scratch: programming for all. Communications of the ACM , 52 ( 11), 60-67.

Ribeiro, A. L., Carvalho, I. C., Araújo, L. G., & Bittencourt, R. (2017, October). Computação com Mídias na Aprendizagem de Programação Orientada a Objetos em um Curso Técnico de Informática. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 6, No. 1, p. 1031).

Stolle, K. (2010) Kodu Language and Grammar Specification. Microsoft Research whitepaper.

Torres, F., Junior, M., Dantas, R., Mascena, L., & Damasceno, A. (2018, October). Ensinando o pensamento computacional usando linguagens de programação no Alto Sertão da Paraíba. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 24, No. 1, p. 660).

Werlich, C., Crema, C., Kemczinski, A., & Gasparini, I. (2018, October). Pensamento Computacional no Ensino Fundamental I: um estudo de caso utilizando Computação Desplugada. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 7, No. 1, p. 719).

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
Published
2019-07-12
SILVA, Natália; SANTOS, Igor ; ORLEANS, Luís . Inclusive Teaching of Computational Thinking: A Report of Experience. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 27. , 2019, Belém. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 81-90. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2019.6619.