Education Tutorial in Computing: A Retrospective Analysis of Activities Performed for the Personal and Professional Training of Computer Scientists
Abstract
The Programa de Educação Tutorial (PET) acts as an integrated educational initiative which intends to suppress evasion, encourage creative solutions and entrepreneurship, as well as complement new degrees of academic knowledge. Even though there are 37 PET groups according to the Sociedade Brasileira de Computação (SBC), few groups currently publish their activities results through computer science conferences as a way to discuss their results and implications. This paper presents an analysis of the activities of a PET Ciência da Computação group from the students point of view. The results of the activities show their impact through the students education, lessons learnt and improvement opportunities.
References
Ferreira J., Ribeiro, J., Freitas, A., Barros, G., Santos, I., Santos, H., Chaves, M., Albuquerque, A., Silva, B., Rezende, L., Bezerra, V., Moraes, A., Oliveira, A. (2015) Educação Tutorial em Ciência da Computação: uma proposta de sistematização 23o WEI - Workshop sobre Educação em Computação.
Hinterholz, O. (2009). Tepequém: uma nova Ferramenta para o Ensino de Algoritmos nos Cursos Superiores em Computação. In XVII-Anais do Workshop sobre Educação em Informática (Vol. 20, p. 21).
de Lucena, L. B., de Andrade, G. L. C., Soares, E. D. F. A., de Oliveira, Á. G. G., Batista, L. M. D. S. D., Gomes, D. A., & de Lima, R. W. (2018). As Ações do Pet no Desenvolvimento do Curso de Ciência da Computação. In 26o Workshop sobre Educação em Computação (WEI 2018), SBC.
Martins, I. L. (2007). Educação Tutorial no ensino presencial: uma análise sobre o PET. PET–Programa de Educação Tutorial: estratégia para o desenvolvimento da graduação. Brasília: Ministério da Educação.
Moreno, V., Cavazotte, F., & de Farias, E. (2009). Novos Desafios para o Profissional de TI: Estudo de Caso de uma Empresa de Prestação de Serviços de Tecnologia da Informação. Revista de Gestão da Tecnologia e Sistemas de Informação, 6, 437-462.
Pascoal, T. A., de Brito, D. M., & do Rêgo, T. G. (2015). Uma abordagem para a previsão de desempenho de alunos de Computação em disciplinas de programação. Nuevas Ideas en Informática Educativa TISE, 2015, 454-458.
Scarparo Haag, G., Kolling, V., Silva, E., Bastos Melo, S. C., and Pinheiro, M.(2008). Contribuições da monitoria no processo ensino-aprendizagem em enfermagem. Revista Brasileira de Enfermagem, 61(2).
